Lærerveiledning - Hvordan jobber en programmerer?

  • Passer spesielt godt for 6. trinn, men kan brukes på hele mellomtrinnet.

Her forklarer vi hvordan du kan gjennomføre akkurat denne delen av Undrelaboratoriet. Gå hit for en generell innføring i Undrelaboratoriet.

Hvordan jobber en programmerer?

En yrkesfaglig problemstilling er utgangspunkt for emnet når vi ser på hvordan det er å jobbe som en programmerer.

Kort om innholdet

Når elevene programmerer, utforsker de teknologiske systemer som virker sammen. Elevene lærer det grunnleggende om programmering, og får etterhvert prøve seg som spillutviklere.

Undervisningsopplegget er i fire deler. Hver del er tenkt til ca 1-2 skoletimer. Bruk den tiden som er naturlig for dere. Se hvor langt dere kommer, og fortsett senere.

Del 1 Kodespråk
Del 2 Begreper i koding
Del 3 Oppdrag: Jobb som spillutvikler
Del 4 Programmering og koding

Viktige begreper og nøkkelord

Kode, program, maskin, kodespråk, gjenta for alltid, hvis...ellers..., når ristes, vis skjerm, velg tilfeldig, programmerer, deloppgaver, feilsøk, faktaspørsmål, filosofere

Utstyr:

Skjemaer som kan skrives ut

Undersøkelse i del 1

  • PC/Chromebook/nettbrett med internettilkobling
  • Micro:bit
  • ledning med USB-utgang
  • batterier og batteriholder

Undersøkelse i del 2

  • PC/Chromebook/nettbrett med internettilkobling
  • micro:bit med ledninger, batteriholder og batterier
  • Microbit med ledninger og batteriholder

Podkaster:

Didaktiske tips

00:00/00:00
00:00/00:00

Last ned tekstversjonen av podkasten.

Meldinger ved utskriftstidspunkt 10. januar 2025, kl. 23.09 CET

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.