Lærerveiledning: Hvordan forske selv?
- Kan brukes som forberedelse til et nysgjerrigperprosjekt
Her forklarer vi hvordan du kan gjennomføre akkurat denne delen av Undrelaboratoriet. Gå hit for å få en generell innføring i Undrelaboratoriet.
Hvordan forske selv?
I undervisningsopplegget vil elevene oppdage at de selv kan finne svar på noe de lurer på.
Kort om innholdet
Elevene lærer om hvordan ny viten blir til, jakter på problemstillinger og samler inn data om blant annet knekkebrød.
Undervisningsopplegget er i fire deler. Hver del er tenkt til ca 1-2 skoletimer. Bruk den tiden som er naturlig for dere. Se hvor langt dere kommer, og fortsett senere.
Del 1 Kreativitet i forskning
Del 2 Velge problemstilling
Del 3 Samle inn data og lete etter feilkilder
Del 4 Ny viten blir skapt
Viktige begreper
Problemstilling/forskningsspørsmål, undringsjakt, vitenskapelig oppdagelse, hypotese, faktaspørsmål, filosofere.
Fagets relevans:
Når elevene tar i bruk naturfaglig språk og naturfaglige metoder, praksiser og tenkemåter i arbeid med faglige emner, vil de få grunnlag for å forstå hvordan naturfaglig kunnskap brukes og utvikles.
Kjerneelementet Naturvitenskapelig tenkemåte og praksis
beskriver fagets uttrykksformer, metoder og tenkemåter.
Kompetansemål
- Elevene skal stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar.
- Elevene skal skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, bruke årsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn.
Utstyr:
Skjemaer som kan skrives ut
- Del 1: PDF 1 Hypoteser
- Del 2: PDF 2 Teste problemstilling
- Del 3: PDF 3 Planlegge knekkebrødforskning og PDF 4 Rapport knekkebrødforskning
- Del 4: PDF 5 Oppsummere hypoteser fra introduksjonen
Undersøkelse i del 1
- Blyanter
- Små lapper til å skrive problemstillinger på
- Noe å samle lappene i
Undersøkelse i del 2
- Skrivesaker
Undersøkelse i del 3
- Ulike matbokser, matpapir, aluminiumsfolie, mellomleggspapir, plastposer
- Knekkebrød
- Pålegg, for eksempel fårepølser
Musikk: "Out of The Jungle", "Rital 1" fra "The exotica Album" av den norske samtidskomponisten Øyvind Torvud
Lesetips for lærer: Lærerveiledningen for nysgjerrigperprosjekter
Ekstramateriale: Forskersprinten (forskning på en skoletime) “Hvorfor krøller matpapiret seg i hånda?”, fra nysgjerrigper.no
Video: Se barn som forsker selv og deltar i forskerutstillingen Hvorfor det?
Faglige, praktiske og didaktiske tips
Didaktiske tips
Last ned tekstversjonen av podkasten.
Faglig bakgrunnsstoff
Dersom dere velger å gå videre med deres et eget nysgjerrigperprosjekt er det gode muligheter for å knytte undervisningsopplegget til det tverrfaglige temaet “Demokrati og medborgerskap”. Samfunnsfag og norsk er naturlige samarbeidsfag. Dersom emnet brukes som et utgangspunkt for elevenes eget forskningsprosjekt får elevene høy grad av medvirkning siden de er med på å bestemme hva de skal forske på og hvordan de skal forske.
Oppstart Kreativitet i forskning
Vi anbefaler å la elevene komme inn i klasserommet til stykket “Out of The Jungle” av Øyvind Torvund. Ha gjerne en undresamtale med barna om hva som kan være viktig når en skal forske selv.
Videre gang i undervisningsopplegget
Del 2 Velge problemstilling
Elevene tester forskningsspørsmål fra undringsjakten ved å prøve å lage hypoteser til spørsmålet. Et tips er å stille spørsmålet i du-form, for eksempel: «Hvorfor tror du det er så rotete i 5.- og 6.-klassegangen og ikke i 2.-klassegangen?». Slik får elevene tenkt nøye gjennom flere aktuelle forklaringer. Hvis elevene klarer å lage flere gode hypoteser til en problemstilling, og det også er mulig å teste for klassen å teste hypotesen, kan det være et aktuelt forskningsspørsmål til senere.
Del 3 Samle inn data og lete etter feilkilder
Elevene skal teste hvor mye knekkebrødene blir i ulike innpakninger (matpapir, matboks av plast av metall osv). Da er det bare variabelen innpakning de forandrer på. La elevene komme med sine tanker om hva som kan påvirke matpakken. Snakk med dem om hva det vil si å holde kontroll på variablene når vi forsker. Rapporten følger stegene i Nysgjerrigpermetoden og kan være en øving i å skrive rapport til et eget forskningsprosjekt. Det å ikke være for skråsikker når en skriver hva en har funnet ut, er viktig å snakke om.
Del 4 Ny viten blir skapt
Elevene bruker kunnskapen de har tilegnet seg til å vurdere påstandene fra første del på nytt. Elevene undersøker om de nå vet hva som stemmer og ikke. Dette er en måte for elevene og deg å vurdere om de har forstått fagstoffet. Kanskje elevene også er motiverte til å sette i gang med sitt eget forskningsprosjekt? Se tips til forskning etter nysgjerrigpermetoden.