Lærerveiledning: Hva skjer i kroppen når vi ler?
- Passer for hele mellomtrinnet
- Tidspunkt: Gjerne i oppstarten av skoleåret
- 5-7 klokketimer
Her forklarer vi hvordan du kan gjennomføre akkurat denne delen av Undrelaboratoriet. Gå hit for en generell innføring i Undrelaboratoriet.
Hva skjer i kroppen når vi ler?
Latter er forhåpentligvis en del av hverdagen til alle elevene. Dermed er det perfekt å forske på. Undervisningsopplegget passer godt i oppstarten av et år, og kan være en morsom og lærerik måte å blir bedre kjent med hverandre på.
Kort om innholdet
I dette undervisningsopplegget skal elevene lese om forskning på latter og lære hvordan noen av organsystemene virker sammen når vi ler. De skal også undersøke hva som skjer med muskler og hjertefrekvens når de selv ler.
Undervisningsopplegget er i fire deler. Hver del er tenkt til ca 1-2 skoletimer. Bruk den tiden som er naturlig for dere. Se hvor langt dere kommer, og fortsett senere.
Del 1 Hormoner og muskler
Del 2 Hjertet
Del 3 Forskning på humor
Del 4 Oppdrag: Planlegg noe morsomt for resten av klassen
Viktige begreper og nøkkelord
Hormon, endorfin, smertestiller, puls, hjerteslag, humor.
Fagets relevans:
Naturfag skal bidra til at elevene utvikler kompetanse til å ivareta egen og andres helse.
Kjerneelementet Kropp og helse:
Elevene skal forstå hvordan kroppens store og små systemer virker sammen. De skal også forstå hvordan kroppen utvikler seg, og hvordan fysisk og psykisk helse kan ivaretas. Kunnskap om kroppens systemer og hvordan de påvirker hverandre, skal hjelpe elevene til å ta vare på egen kropp og helse i et livslangt perspektiv.
Kompetansemål:
Elevene skal gjøre rede for noen av kroppens organsystemer og beskrive hvordan systemene virker sammen.
Utstyr
- elevene selv
- datamaskin
- mobil eller klokke til å ta tiden
- skrivesaker
Musikk
“Turistens klagan” (Cornelis Vreeswijk)
Film
Youtube: Søk på “laugh out loud” på you tube. Ylvis - skjult kamera, Mr. bean
Podkaster:
Didaktiske tips
Last ned tekstversjonen av podkasten.
Faglig bakgrunnsstoff
I undervisningsopplegget skal elevene forske på egen humor, og opplegget blir dermed noen som angår dem direkte. I undersøkelsen om puls før og etter latter, planlegger elevene selv hvordan de skal gjennomføre undersøkelsen og hva de skal se på for å klare å le. Aller mest elevmedvirkning er det avslutningsvis når elevene skal planlegge noe som er morsomt for de andre i klassen. Oppgaven er åpen, og det er opp til elevene om de vil prøve seg på stand up, øve inn en sketsj, lese opp en vits eller noen annet.
Tverrfaglighet
Kompetansemålet kan inngå i et større tverrfaglig prosjekt om “Folkehelse og livsmestring”. Kanskje elevene kan lage en morsom forestilling til foreldrene eller andre klasser. Hva med en vegg med vitser på skolen eller en vitsebok? Norsk og engelsk er noen av fagene det passer å jobbe tverrfaglig i. “God dag mann økseskaft” er et morsomt eventyr. Eventyret egner seg godt til en analyse av hva som gjør fortellingen morsom.
Oppstart
Vi anbefaler å sette på en morsom filmsnutt i starten av timen, f.eks.noe av Mr. Bean, Ylvis Brødrene, eller youtube-klippet som ligger i ressursen med noen som ler og ler.
I undersøkelsen skal elevene utforske hva som skjer med magemusklene når de ler. Elevene skal leke “ikke smile, ikke le, ikke vise tennene” og prøve å få de andre til å le.
Etter undersøkelse og forskervideo skal elevene svare på spørsmål.
Videre gang i undervisningsopplegget
Del 2 Hjertet
I undersøkelsen skal elevene måle pulsen sin, og finne forskjellen på pulsen når de hviler og når de ler. Det er lagt opp til at elevene selv skal velge hva de skal le av, og deretter gjøre undersøkelsen. Etter eksperimentet skal de skrive rapport. I den faglige forklaringen ser vi på et forskningsprosjekt om latter og helse der forskerne gjennomførte et eksperiment, for å se om blodgjennomstrømningen i kroppen er forskjellig når en ser en skrekkfilm eller en komedie.
Del 3 Fellestrekk i humor
Elevene skal gjøre et eksperiment som har en uventet vri og dermed kan oppleves som morsomt. Eksperimentet må utføres med to personer som er omtrent like høye. De skal stå rygg mot rygg, og bukke helt samtidig ca 90 grader rett frem. De øver først på å bukke mot publikum. Dersom de klarer å bukke helt likt, kan de gå videre til selve eksperimentet.
OBS! Elevene vil falle fremover når de står rygg mot rygg. Du kan hente gymmatter for å være sikker på at de ikke slår seg. Pass iallfall på at det ikke faller på noe. Det bør altså ikke være noe i sidene på “scenen”. Eksperimentet kan også utføres av alle elever samtidig ved at de står inntil veggen og bukker samtidig.
Vi hører lege og komiker Jonas Bergland sine tanker om hvorfor noe er morsomt.
Del 4 Oppdrag: Planlegg noe morsomt for resten av klassen
I den siste delen skal elevene se på påstandene om latter fra starten. Dette er en måte for elevene og deg å vurdere om de har forstått fagstoffet. Elevene skal videre bruke kunnskapen sin til å planlegge noen morsomt for resten av klassen. Kanskje de kan lage en forestilling for andre klasser eller for foreldrene?