Lesekroken: Undervisningsopplegg til Nysgjerrigper-prosjekter
Finn Nysgjerrigpermetoden i ekte Nysgjerrigper-prosjekter. Til denne Lesekroken skal dere bruke både artiklene på side 10, "Hvorfor blir bananer brune", og side 11, "Biola-mysteriet", samt plakaten om Nysgjerrigper-konkurransen midt i bladet.
Last ned materiellet til utskrift:
- Lærerveiledning og oppgaver
- Artiklene om banan- og Biola-prosjekter på side 10 og 11
- Plakaten med Nysgjerrigper-konkurransen til utskrift
Lærerveiledning
Hvert år deltar rundt 3000 elever i Nysgjerrigper-konkurransen ved å forske på noe de lurer på. Alle følger Nysgjerrigpermetoden, som viser steg for steg hvordan man kan forske.
I dette bladet er to Nysgjerrigper-prosjekter beskrevet, om bananer og Biola.
Poenget med Lesekroken denne gangen er å finne forskningen bak elevenes prosjekter. Hvordan gikk de egentlig fram? For å nærme seg dette jobber hele klassen først med et vinnerprosjekt, om Biola, gjennom artikkelen "Biola-mysteriet" på side 11.
Heng opp plakaten med Nysgjerrigper-konkurransen, eller vis den digitalt. Se på punkt 1 i Nysgjerrigper-metoden, 1: Dette lurer jeg på. Be elevene lage et spørsmål, eller en problemstilling, som passer til innholdet i Biola-prosjektet. Det skal være et spørsmål, med spørretegn til slutt. Problemstillingen står ikke direkte i teksten, så her må elevene prøve seg litt fram.
Neste punkt er å finne hypotesene, det elevene i prosjektet trodde var svaret, i punkt 2: Hvorfor er det slik? Hva trodde elevene? Hvor mange hypoteser hadde de?
Punkt 3: Legg en plan. Hvilke planer hadde elevene for å finne ut hvorfor Biola-en lager striper i glasset når den er drukket opp?
Punkt 4: Hent opplysninger. Hva gjorde de egentlig?
Punkt 5: Dette har jeg funnet ut. Hva fant elevene fra Storevarden skole ut?
Elevene skal nå jobbe med artikkelen på side 10, om bananer. La elevene jobbe to og to med å finne Nysgjerrigpermetoden i artikkelen.
Når de har jobbet med å finne alle punktene, skal de gå sammen med en annen gruppe og fortelle hva Nysgjerrigper-elevene har forsket på, og hvordan.
1. Finn Nysgjerrigpermetoden
Jobb sammen to og to. Jobb med første eller andre del av artikkelen på side 10. Bruk plakaten med Nysgjerrigpermetoden for å finne alle punktene.
a. Punkt 1: Hva lurte elevene på? Hva var deres problemstilling eller spørsmål?
b. Punkt 2: Hva trodde elevene var svaret? Hva var deres hypoteser?
c. Punkt 3 og 4: Hva gjorde elevene for å finne ut av problemstillingen sin?
d. Punkt 5: Hva fant elevene ut?
2. Fortell om forskningen til noen andre
Snakk med en annen gruppe.
a. Den ene gruppa stiller spørsmål til den andre gruppa. Den andre gruppa svarer.
- Hva forsket elevene på?
- Hva trodde de var svaret?
- Hvordan samlet de opplysninger?
- Hva fant de ut?
b. Fant den andre gruppa ut det samme, eller er dere uenige om noe? Diskuter.
3. Detektivlesing
a. Hvor mange problemstillinger finner dere i artiklene på side 10 og 11?
b. Hva slags ord begynner alle disse problemstillingene med?
c. Hva er et digitalt mikroskop?
Meldinger ved utskriftstidspunkt 22. november 2024, kl. 11.39 CET