Håndskrift

Er det forskjell på hvordan vi lærer hvis vi skriver for hånd i forhold til å skrive på data?

Jente som sitter og skriver i en bok og en gul dubins strek over bildet

Tips til undervisning

3.-7. trinn

Start med å la elevene komme med sine hypoteser om hvordan de lærer best selv. Dette kan gjøres som en kort diskusjon i klassen og at hver elev formulerer og skriver en setning eller to for hvordan de selv tror de lærer best. 

Forklar elevene hva testen går ut på. Gjør det klart at målet er å undersøke hvilken metode som hjelper dem best med å huske nye ord.

Testingen

La elevene skrive for hånd 15 ord på papir. Forklar at de skal prøve å memorere disse ordene, da de vil bli testet på hvor mange av ordene de husker senere. Ta tiden og bruk like lang tid på å lese opp hvert enkelt ord i begge gruppene (både de som skriver for hånd og de som skriver på tastatur).

Ta en pause, for eksempel et friminutt, og sjekk deretter hvilke ord elevene kan gjenkalle og skrive opp på nytt på papir. 

Neste dag kan du la elevene skrive 15 nye ord på en PC eller iPad. Forklar at de skal prøve å memorere disse ordene også. Ta en like lang pause som ved tidligere forsøk og sjekk hvilke ord elevene kan gjenkalle nå etter å ha skrevet på tastatur.

I slutten av uken kan dere sjekke hvilke ord som sitter igjen i minnet til elevene. Sammenlign hvor mange ord fra hver liste (håndskrift vs. tastatur) som elevene husker. Sjekk hvilken liste som har flest treff. Diskuter resultatene med elevene og se om de samsvarer med deres opprinnelige hypoteser.

Evt. kan dere ta en ny undersøkelse hvor elevene i tillegg til å skrive ordet får lov til å lage enkle små strektegninger til hvert ord de skriver for hånd. På data kan de evt. skrive en setning eller legge til en liten definisjon av ordet. Hvordan påvirker dette innlæringen? Sjekk ut og forsk på beste innlæringsmetode. 

Første omgang (håndskriving)

Andre omgang (på tastatur)

Katt
Bok
Lampe
Konge
Sol
Saft
Fisk
Hus
Bil
Solbrille
Blomst
Stol
Vann
Blå
Hoppe
Dør 
Skole 
Hage 
Mus
Vindu
Tegne
Maling 
Tak
Rød
Is
Blyant
Eple
Telefon
Kopp
Melk

 

Meldinger ved utskriftstidspunkt 1. september 2024, kl. 03.28 CEST

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.