Lærerveiledning
Her forklarer vi hvordan du kan gjennomføre akkurat denne delen av Undrelaboratoriet. Gå hit for en generell innføring i Undrelaboratoriet.
Hvorfor forsker vi på Mars?
Finnes det liv andre steder i universet? Forskningen på Mars representerer kanskje det ypperste av nysgjerrighetsdrevet forskning.
Kort om innholdet
Elevene skal bli bevisste hva som er forutsetningene for liv, slik vi kjenner det. De skal finne kreative løsninger på teknologiske utfordringer. Når elevene lærer mer om Mars, håper vi at de vil få en forståelse av hvor unik vår egen planet er, og hvor viktig det er å ta vare på den.
Undervisningsopplegget er delt i fire deler. Hver del er tenkt til ca 1-2 skoletimer. Bruk den tiden som er naturlig for dere. Se hvor langt dere kommer, og fortsett senere.
Del 1 Jorda og Mars
Del 2 Historien om Spirit og Opportunity
Del 3 Jakten etter liv på Mars
Del 4 Oppdrag: Bolig på Mars
Viktige begreper: Oksygen, CO2, tyngdekraft, steinplanet, atmosfære, temperatur
Fagets relevans
Naturfag skal bidra til undring, nysgjerrighet, skaperglede, engasjement og nytenkning hos elevene ved at de får arbeide praktisk og utforskende med faget. Naturfag er et sentralt fag for å beskrive og forstå hvordan vår fysiske verden er bygget opp.
Kjerneelement
Jorda og livet på jorda
Elevene skal gjennom naturfaget øke sin forståelse av naturen og miljøet. Elevene skal få en grunnleggende forståelse av hvordan jorda er dannet, og hvordan livet på jorda har utviklet seg.
Teknologi
Elevene skal vurdere hvordan teknologi kan bidra til løsninger, men også skape nye utfordringer.
Kompetansemål
- Eleven skal kunne designe og lage et produkt basert på brukerbehov.
- Eleven skal kunne gjøre rede for jordas forutsetninger for liv og sammenligne med andre himmellegemer i universet.
Til undersøkelse i del 1:
- en saks
- aluminiumsfolie
- en tepose med papiromslag
- en lighter
Ellers i undervisningsopplegget:
- tegnesaker
- skjemaer som kan skrives ut (PDF):
Musikk
Star Wars Suite av John Williams
Planetene, op 32. Mars, krigens budbringer av Gustav Holst.
Film
The Martian (9 år)
Mission to Mars (11 år)
Forslag til andre tverrfaglige aktiviteter
Dette opplegget kan kobles til flere fag. Det gir for eksempel et godt grunnlag for gode skrive oppgaver. Kanskje de kan skrive et brev til en fremtidig person som bor på Mars, og fortelle om hvordan vi har forsket på planeten? De kan skrive faktatekster, faktakort, fortellinger om reisen til Mars osv. Her er det mange muligheter! Kunst og håndverk er også et naturlig fag å trekke inn. I matematikk kan elevene regne på avstand og tid. Opplegget kan med fordel kobles sammen med det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling.
Gode nettsider
Mars Today: Robotic Exploration, NASA
Mars Curiosity Image Gallery, NASA
Is, vann og metan:
Dette har forskerne funnet ut om Mars det siste tiåret, forskning.no
Ekstra lesestoff
Rombasar av støv og tiss, Nysgjerrigper
Jakten på en beboelig planet, Nysgjerrigper.
Hvordan jobbe med Mars-forskning i klasserommet
Last ned tekstversjon av podkasten
Bli faglig oppdatert på Mars-forskning
Elevmedvirkning
Elevene velger egne hypoteser, gjennomfører praktiske aktiviteter og samarbeider med andre. I del 2 og del 4 får elevene oppdrag. De bruker sin kreativitet og tar flere valg for å finne løsninger på utfordringene.
Tverrfaglighet
Det er gode muligheter for å knytte undervisningsopplegget til det tverrfaglige temaet “Bærekraft og utvikling”(se forslag på side 41-44). Kunst og håndverk, samfunnsfag og norsk er naturlige samarbeidsfag og del 4 passer godt som utgangspunkt for arbeidet. Elevene kan skrive faktatekster, faktakort, fortellinger om reisen til Mars osv. I matematikk kan elevene regne på avstand og tid.
Oppstart - Jorda og Mars, del 1
Vi anbefaler å sette på noe passende musikk som kan assosieres med romforskning når elevene kommer inn i klasserommet. Ha gjerne en åpen undresamtale med dem om hvorfor vi forsker på Mars. Etter undresamtalen skal elevene ta stilling til noen påstander om forskning og begrunne en hypotese muntlig eller skriftlig.
Videre gang i undervisningsopplegget
Del 2 Historien om Spirit og Opportunity
Del 2 handler om den makeløse historien til roverene Spirit og Opportunity. Elevene får sette seg i forskerne og ingeniørene sin situasjon da de skulle finne gode ideer til hvordan roverene skulle lande trygt på Mars sin overflate. Skuespiller Tormod Løvold fra DNS spiller en astronaut fra romsenteret. Han forteller elevene at klasseromsdøren var en portal som sendte dem tilbake i tid til en stor forskerkonferanse på romsenteret. Elevene får i oppdrag å finne ut hvordan de kan bremse farten til kapselen med roveren på sin vei ned til overflaten på Mars, og ikke minst hvordan den skal kunne lande trygt. Star Wars musikk og et NASA symbol på tavlen vil være en fin måte å markere fiksjonen når de går inn i klasserommet. Astronauten gir elevene 30 minutter til brainstorming, velge ideer og lage skisser. Når tiden går ut, anbefaler vi å ha en forskerkonferanse der elevene kommer frem og viser og forklarer ideene sine. I neste undervisningsøkt kan dere se hvordan det faktisk gikk med landingen til Spirit og Opportunity og hvordan det gikk med oppdraget deres. To animasjoner viser dette i ressursen.
Del 3 Jakten etter liv på Mars
Elevene skal funderer over mulig liv på Mars. Deretter skal de søke etter siste nytt fra Mars og lage et nyhetsinnslag. Det kan være gøy å late som en spiller inn nyhetssaken med en vignett fra for eksempel Supernytt.
Del 4 Oppdrag: Bolig på Mars
Elevene skal på nytt vurdere påstandene om hvorfor vi forsker på Mars. Dette er en måte for elevene og deg å se hvor mye de har lært. Avslutningsvis skal elevene bruke kunnskapen til å lage en takknemlighetsliste til jorden.