Lærerveiledning

Her forklarer vi hvordan du kan gjennomføre akkurat denne delen av Undrelaboratoriet. Gå hit for en generell innføring i Undrelaboratoriet.

Hvorfor forsker vi på Mars?

Finnes det liv andre steder i universet? Forskningen på Mars representerer kanskje det ypperste av nysgjerrighetsdrevet forskning.

Kort om innholdet

Elevene skal bli bevisste hva som er forutsetningene for liv, slik vi kjenner det. De skal finne kreative løsninger på teknologiske utfordringer. Når elevene lærer mer om Mars, håper vi at de vil få en forståelse av hvor unik vår egen planet er, og hvor viktig det er å ta vare på den.

Undervisningsopplegget er delt i fire deler. Hver del er tenkt til ca 1-2 skoletimer. Bruk den tiden som er naturlig for dere. Se hvor langt dere kommer, og fortsett senere.
Del 1 Jorda og Mars
Del 2 Historien om Spirit og Opportunity
Del 3 Jakten etter liv på Mars
Del 4 Oppdrag: Bolig på Mars

Viktige begreper: Oksygen, CO2, tyngdekraft, steinplanet, atmosfære, temperatur

Fagets relevans

Naturfag skal bidra til undring, nysgjerrighet, skaperglede, engasjement og nytenkning hos elevene ved at de får arbeide praktisk og utforskende med faget. Naturfag er et sentralt fag for å beskrive og forstå hvordan vår fysiske verden er bygget opp. 

Kjerneelement

Jorda og livet på jorda

Elevene skal gjennom naturfaget øke sin forståelse av naturen og miljøet. Elevene skal få en grunnleggende forståelse av hvordan jorda er dannet, og hvordan livet på jorda har utviklet seg. 

Teknologi

Elevene skal vurdere hvordan teknologi kan bidra til løsninger, men også skape nye utfordringer.

Kompetansemål

  • Eleven skal kunne designe og lage et produkt basert på brukerbehov.
  • Eleven skal kunne gjøre rede for jordas forutsetninger for liv og sammenligne med andre himmellegemer i universet. 

Hvordan jobbe med Mars-forskning i klasserommet

00:00/00:00

Last ned tekstversjon av podkasten

Bli faglig oppdatert på Mars-forskning

00:00/00:00

Meldinger ved utskriftstidspunkt 22. februar 2025, kl. 10.54 CET

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.