Lærerveiledning: Hvordan kan teknologi forbedre klasserommet?

Her forklarer vi hvordan du kan gjennomføre akkurat denne delen av Undrelaboratoriet. Gå hit for en generell innføring av Undrelaboratoriet.

Roboten Pepper. En hvit, menneskelignende robot med armer og store øyne ser mot kamera. På magen har den en tablet.
Foto: Adobe stock

Hvordan kan teknologi forbedre klasserommet?

Alle som har en smarttelefon, går rundt med en kunstig intelligens – kanskje uten å være klar over det. Vi ser på utfordringer og muligheter i nye teknologiske oppfinnelser.

Kort om innholdet

I undervisningsopplegget prøver elevene å finne nye oppgaver for teknologi i klasserommet, og de utforsker en idé om en kunstig intelligent lærer.

Undervisningsopplegget er i fire deler. Hver del er tenkt til ca. en–to skoletimer. Bruk den tiden som er naturlig for dere. Se hvor langt dere kommer, og fortsett senere.

Del 1: Teknologi i samfunnet
Del 2: Kunstig intellingent lærer
Del 3: Turing-testen
Del 4: Utfordringer og muligheter

Viktige begreper

Teknologi, verktøy, programmere, sensor, temperatur, lydnivå, luftkvalitet, lysstyrke, kunstig intelligens, kodet, avgrensede oppgaver, fleksibilitet, oppføre seg intelligent, turingtesten, faktaspørsmål, filosofere

Utstyr

Skjemaer som kan skrives ut

Undersøkelse i del 1

  • Farget papp
  • Saks

Undersøkelse i del 3

  • Mobil med kunstig intelligens (Siri)

Podkaster

Didaktiske tips

00:00/00:00
00:00/00:00

 

Meldinger ved utskriftstidspunkt 22. februar 2025, kl. 11.08 CET

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.