Del 4: Bruk kunnskapen din
Det er tid for å bruke det du har lært om teknologi og kunstig intelligens og vurdere på nytt hvordan teknologi kan forbedre klasserommet.
Oppgaver
1. Se filmen og les teksten "hvordan kan teknologi forbedre klasserommet?"
I klasserommet ditt kan teknologi gjøre flere oppgaver enn i dag, men noen oppgaver vil uansett kreve menneskelig intelligens.
Enkle oppgaver for teknologi
På skolen din er det nok mange sensorer. Sensorene måler temperaturen i bygget. Den skrur temperaturen ned om natten, og i helgene når det ikke er noen der. Når skolen er åpen, sørger programmene som styrer sensorene for at temperaturen blir skrudd opp igjen. En smart måte å spare strøm på! Denne avgrensede oppgaven er perfekt for teknologi. En robot kan også svare deg på faktaspørsmål og hjelpe deg med typiske matematikkoppgaver.
Kompliserte oppgaver for teknologi
På skolen skal vi ikke bare øve på gangetabellen og pugge hovedsteder i verden. Det å tenke og filosofere sammen om de vanskelige spørsmålene, er også en del av skolehverdagen. Kunstig intelligens er ennå ikke en undrende, tenkende og filosoferende samtalepartner for oss. Å skape et trygt klassemiljø uten utestenging og mobbing, er en oppgave som er for komplisert for kunstig intelligens.
2. Hvilke problemer i klasserommet tenker du nå at teknologi kan løse og hvilke tenker du teknologi ikke kan løse?
Problemer | Teknologi kan løse det | Teknologi kan ikke løse det |
Det er mye bråk i klassen. | ||
En elev er lei seg. | ||
Det er dårlig luft i klasserommet. | ||
Elevene trenger matematikkoppgaver med ulik vanskelighetsgrad. | ||
Du trenger å vite hovedstaden i et land. | ||
Noen elever har kranglet i friminuttet. |
3. Skriv en tekst med overskriften "Positive og negative sider ved teknologi".
Vi mennesker oppfører oss annerledes når vi snakker med roboter enn når vi snakker med andre mennesker. Det oppdaget forskeren Gale Lucas i et forskningsprosjekt med soldater som kom hjem fra krig.
Snakkeroboten Ellie
Roboten Ellie er programmert med vennlighet. Hun kan smile, nikke og hun klarer å kjenne igjen de hun snakker med. Gale Lucas ville undersøke om Ellie kunne være en god psykolog for soldater med forferdelige krigsopplevelser.
To grupper
Forskeren inviterte soldater til å bli med i undersøkelsen. Hun delte soldatene i to grupper. Begge gruppene skulle snakke med Ellie. Den ene gruppen fikk vite at de snakket bare med snakkeroboten Ellie og ingen andre. Den andre gruppen fikk beskjed om at Ellie var styrt av et menneske, og at de dermed snakket med et ekte menneske.
Resultatene
Forskningsresultatene tydet med en gang på at soldatene åpnet seg mye mer for Ellie når de trodde hun bare var en robot.
En snakkerobot i skolen?
Kanskje noen barn ville foretrekke å fortelle om noe vanskelig til en robot som er trent opp til å lytte og si noe som er vanlig å si når noen er lei seg?
Her kan du lese mye mer om teknologi:
https://www.nysgjerrigper.no/tema/teknologi/alt-om-teknologi/
---
Hurra! Du har nå fullført dette læringsopplegget. Vi håper du ble klokere om hvordan teknologi kan gjøre klasserommet ditt bedre. Gå tilbake til Undrelaboratoriets startside for å finne noe annet å utforske.