Del 4: Bruk kunnskapen din
Oppgaver
1. Se filmen over og les teksten "Hvilke egenskaper trenger en programmerer å ha?"
En kode er en instruks, men å programmere betyr mer enn å skrive koder. Programmereren også kunne planlegge, samarbeide og være god til å løse problemer. Koding og programmering er altså ikke det samme.
Problemløser
Programmerere må ofte løse vanskelige problemer og oppgaver. Da deler de oppgavene i mindre deler slik at oppgaven blir lettere å jobbe med.
Fleksibel
Det vil alltid være flere måter å løse en oppgave på, da gjelder det å være åpen for flere løsninger, og kunne samarbeide med andre for å finne den løsningen som fungerer best.
Lærevillig
En programmerer må være villig til å lære noe nytt hele tiden, fordi programmene blir stadig oppdatert.
Utholdende
En viktig del av jobben er å lete etter feil og rette dem opp. Det kan være frustrerende når programmet ikke fungerer og du ikke forstår hvorfor. Utholdenhet er en viktig egenskap for en programmerer.
2. Hva kan du si om hypotesene nå?
Påstander | Stemmer helt | Stemmer litt | Stemmer ikke | Vet ikke enda |
En programmerer jobber med datamaskiner | ||||
En programmerer må jobbe nøyaktig | ||||
En programmerer jobber bare alene | ||||
En programmerer må prøve og feile mye | ||||
En programmerer må løse vanskelige oppgaver |
3. Kunne du tenke deg å jobbe som programmerer? Hvorfor eller hvorfor ikke?
4. Tenk deg at du får en robot som kan hjelpe deg i hverdagen. Den er ikke kodet til noe i utgangspunktet. Vil du ha en matpakkerobot, en lekserobot eller kanskje en pannekakerobot? Hva med en rydde-rommet-robot? Det eneste er at du må skrive instruksene til den selv. Skriv instrukser til den første oppgaven til din egen robot.
God programmeringsskikk
Det er satt opp noen kriterier for hva som er god programmering.
En effektiv kode
God programmeringsskikk er å dokumentere, teste og gjøre koden effektiv. En effektiv kode er en kode som er så kort som mulig, samtidig som den får jobben gjort.
Vil du lese mer om programmering?
Her finner du interessante artikler:
- https://www.nysgjerrigper.no/siteassets/lesekroken/artikkelen-koder-sine-egne-monstre-4-2020.pdf
- https://www.nysgjerrigper.no/bladet/2020-4/hvilken-robot-liker-du-best/
Vil du programmere mer?
Her er gode nettsider som også er gratis:
---
Hurra! Du har nå fullført dette læringsopplegget. Vi håper du ble klokere på hvordan en programmerer jobber. Gå tilbake til Undrelaboratoriets startside for å finne noe annet å utforske.