Lærerveiledning

Her forklarer vi hvordan du kan gjennomføre akkurat denne delen av Undrelaboratoriet. Gå hit for en generell innføring i Undrelaboratoriet.

Hvordan forske på det vi ikke kan se?

Det er naturlig for en nysgjerrigper som ser på en modell av jorda å spørre seg: Hvordan vet forskerne dette? Hvordan har de klart å forske på jordas indre?

Vi tar utgangspunkt i jordkloden som vi går rundt på hver dag, for å forstå mer om arbeidet bak modellene.

Kort om innholdet

Modeller blir brukt til å forklare sammenhenger i naturfag. Modellene viser kunnskapen vi har om et fenomen.

Undervisningsopplegget er delt i fire deler. Hver del er tenkt til ca 1-2 skoletimer. Bruk den tiden som er naturlig for dere. Se hvor langt dere kommer, og fortsett senere.
Del 1 Måter å forske på jordas indre
Del 2 En modell av jorda på en dorull
Del 3 Oppdrag: Reise til det indre av jorda
Del 4 Ny kunnskap endrer modellene

Viktige begreper: Modell, observere, undersøke, jordskorpe, jordplater, jordskjelv, seismiske bølger, mantel, kjerne.

Fagets relevans

Naturfag skal bidra til undring, nysgjerrighet, skaperglede, engasjement og nytenkning hos elevene ved at de får arbeide praktisk og utforskende med faget. Naturfag er et sentralt fag for å beskrive og forstå hvordan vår fysiske verden er bygget opp. 

Kjerneelement Naturvitenskapelige tenkemåter og praksiser

Kjerneelementet beskriver fagets uttrykksformer, metoder og tenkemåter.

Kompetansemål

  • Eleven skal bruke og vurdere modeller som representerer fenomener man ikke kan observere direkte, og gjøre rede for hvorfor det brukes modeller i naturfag. 

Hvordan jobbe med bruken av modeller i klasserommet

00:00/00:00

Last ned tekstversjon av podkasten

Bli faglig oppdatert på forskningen på jordas indre

00:00/00:00

Meldinger ved utskriftstidspunkt 22. februar 2025, kl. 11.03 CET

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.