Lærerveiledning
Her forklarer vi hvordan du kan gjennomføre akkurat denne delen av Undrelaboratoriet. Gå hit for en generell innføring i Undrelaboratoriet.
Hvordan forske på det vi ikke kan se?
Det er naturlig for en nysgjerrigper som ser på en modell av jorda å spørre seg: Hvordan vet forskerne dette? Hvordan har de klart å forske på jordas indre?
Vi tar utgangspunkt i jordkloden som vi går rundt på hver dag, for å forstå mer om arbeidet bak modellene.
Kort om innholdet
Modeller blir brukt til å forklare sammenhenger i naturfag. Modellene viser kunnskapen vi har om et fenomen.
Undervisningsopplegget er delt i fire deler. Hver del er tenkt til ca 1-2 skoletimer. Bruk den tiden som er naturlig for dere. Se hvor langt dere kommer, og fortsett senere.
Del 1 Måter å forske på jordas indre
Del 2 En modell av jorda på en dorull
Del 3 Oppdrag: Reise til det indre av jorda
Del 4 Ny kunnskap endrer modellene
Viktige begreper: Modell, observere, undersøke, jordskorpe, jordplater, jordskjelv, seismiske bølger, mantel, kjerne.
Fagets relevans
Naturfag skal bidra til undring, nysgjerrighet, skaperglede, engasjement og nytenkning hos elevene ved at de får arbeide praktisk og utforskende med faget. Naturfag er et sentralt fag for å beskrive og forstå hvordan vår fysiske verden er bygget opp.
Kjerneelement Naturvitenskapelige tenkemåter og praksiser
Kjerneelementet beskriver fagets uttrykksformer, metoder og tenkemåter.
Kompetansemål
- Eleven skal bruke og vurdere modeller som representerer fenomener man ikke kan observere direkte, og gjøre rede for hvorfor det brukes modeller i naturfag.
- skjemaer som kan skrives ut (PDF):
Eksperiment i del 1
Eksperiment: Spinnvilt egg
- Et rått egg
- Et egg kokt i 5 minutter
- Et egg kokt i 10 minutter
Eksperiment i del 2
Eksperiment: en dorull som modell av jorden
- Doruller
- En fargeblyant
- God plass
- En saks
Musikk
Chanterai Pro Mon Coraige fra "Songs from the center of the earth" av Barbara Thompson
Lese- og Filmtips
"Reisen til jordens indre" av Jules Verne er den tredje i serien "Ekstraordinære reiser" fra 1863. Boken er en av verdenslitteraturens mest berømte verker. Den finnes også i lydbok. Filmen "Reisen til jordens indre" kom ut i 2008 og er på 92 minutter.
Den har også blitt markedsført som "Journey to the Center of the Earth 3D" eller "Journey 3D" (11 år).
Forslag til andre tverrfaglige aktiviteter:
- Skriv en fortelling med tittelen "Min reise til jordas indre".
- Lag en oppfinnerutstilling av alle ideene til fremkomstmidler til jordas indre.
Gode nettsider
https://www.ngu.no/emne/jordas-indre
Ekstra eksperiment
Hvordan jobbe med bruken av modeller i klasserommet
Last ned tekstversjon av podkasten
Bli faglig oppdatert på forskningen på jordas indre
Tverrfaglighet
Det er gode muligheter for å knytte undervisningsopplegget til et tverrfaglig samarbeid. Kunst og håndverk, musikk og norsk kan være naturlige samarbeidsfag og Del 3 passer godt som utgangspunkt for arbeidet.
Noen forslag til tverrfaglige aktiviteter:
- skrive en fortelling med tittelen “Min reise til jordas indre”
- lage en oppfinnerutstilling av ideene til fremkomstmidler til jordas indre
Elevmedvirkning
Elevene velger sine egne hypoteser, gjennomfører praktiske aktiviteter, og samarbeider med andre. I Del 3 får elevene bruke sin kreativitet i en åpen oppgave når de skal finne opp en farkost til jordas indre.
Oppstart: Måter å forske på jordas indre, del 1
Vi anbefaler å la elevene komme inn i klasserommet til musikk fra “Songs from the center of the earth” av Barbra Thompson eller animasjonen «Inside the Earth» som ligger i ressursen. Det er lurt å ha en undresamtale med barna om hvordan forskerne kan ha undersøkt jordens indre. Etter undresamtalen skal elevene ta stilling til noen påstander om forskning og begrunne en hypotese muntlig eller skriftlig.
Til undersøkelsen som følger må du gjøre noen forberedelser. Dette kan være et felles klasseforsøk. I så fall trenger du tre egg.
Dersom elevene skal jobbe i grupper (noe som også passer fint) kan hver gruppe få et egg som enten er kokt i 5 minutter, i 10 minutter, eller et som er rått. Elevene skal prøve å finne ut hvordan egget er inni uten å ødelegge det. De skal vurdere ulike fremgangsmåter før de går i gang med undersøkelsen. De fleste av undersøkelsene som er foreslått, er ikke mulig å gjennomføre. Akkurat som det er med undersøkelser av jordas indre også. De skriver rapport etter undersøkelsen.
Videre gang i undervisningsopplegget
Del 2 En modell av jorda på en dorull
Elevene skal lage en modell av jordas indre på en dorull for å få et bilde av hvor store de ulike lagene er i forhold til hverandre. Før de gjør det, må de selvfølgelig gjette hvor mange dorullpapir de forskjellige lagene skal ha.
Del 3 Oppdrag: Reise til det indre av jorda
Elevene får et oppdrag. De skal bruke fantasien til å lage et fremkomstmiddel til en reise til jordens indre. De må først lese en tekst om hva som møter dem i de ulike lagene innover i jorda, før de finner frem sin indre oppfinner.
Del 4 Ny kunnskap endrer modellene
Elevene skal bruke kunnskapen de har tilegnet seg om bruken av modeller, ved blant annet å vurdere ulike modeller av jorda. Som innledning ta gjerne frem en modell dere har på skolen (for eksempel et øye, et øre, en globus) og spør hva er galt med modellen i forhold til virkeligheten. Oppgaven er fin å gjøre i fellesskap. Elevene skal også vurdere sine egne kunnskaper om hvordan det forskes på jordas indre når de ser på påstandene fra første del på nytt.