Lærerveiledning: Hvordan jobber en forsker?
- Et godt sted å starte om det er første gang dere jobber med Undrelaboratoriet
- Kan brukes som forberedelse til et nysgjerrigperprosjekt
Her forklarer vi hvordan du kan gjennomføre akkurat denne delen av Undrelaboratoriet. Gå hit for en generell innføring i Undrelaboratoriet.
Hvordan tror du en forsker jobber?
Forskning er kanskje et fjernt begrep for elevene, noe de tenker ikke berører dem direkte. I undervisningsopplegget oppdager elevene at forskning er rundt oss på alle kanter. Forskning finner vi i flere yrker og i vår egen hverdag.
Kort om innholdet
Elevene lærer det helt grunnleggende i forskning: Å lage hypoteser til et forskningsspørsmål. De skal også forske selv og bruke vitenskapelig arbeidsmåte med å forske på papirfly.
Undervisningsopplegget er i fire deler. Hver del er tenkt til ca 1-2 skoletimer. Bruk den tiden som er naturlig for dere. Se hvor langt dere kommer, og fortsett senere.
Del 1 Lage hypoteser
Del 2 Planlegge og samle data
Del 3 Skrive rapport
Del 4 Forskning rundt oss
Viktige begreper og nøkkelord:
Problemstilling/forskningsspørsmål, undringsjakt, vitenskapelig oppdagelse, hypotese, papirfly, teste, samle data, tabell, nøyaktig, forskerkonferanse, faktaspørsmål, filosofere.
Fagets relevans:
Når elevene tar i bruk naturfaglig språk og naturfaglige metoder, praksiser og tenkemåter i arbeid med faglige emner, vil de få grunnlag for å forstå hvordan naturfaglig kunnskap brukes og utvikles.
Kjerneelementet Naturvitenskapelig tenkemåte og praksis:
Elevene skal oppleve naturfag som et praktisk og utforskende fag.
Kompetansemål:
Elevene skal
- stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar.
- Gi eksempler på hvordan tradisjonell kunnskap har bidratt og bidrar til naturvitenskapelig kunnskap.
Utstyr
Undersøkelse i del 1
- En ballong som er blåst opp og satt knute på
- En ballong fylt med litt vann, blåst opp til størrelsen av en fotball, med knute på
- Lighter eller tenner
- Lærer til å holde flammen og ballongen
- Frivillig elev
Undersøkelse i del 2
- Papir av samme type i forskjellige størrelser
- En skje
Undersøkelse i del 3
- Målebånd
- Skrivesaker
Musikk
“Out of The Jungle”, “Rital 1” fra “The exotica Album” av den norske samtidskomponisten Øyvind Torvund.
Lesetips for lærer
Lærerveiledningen på nysgjerrigper.no
Forskningsoppgave til en skoletime “Hvorfor folder vi hendene ulikt?”.
Podcaster: Faglige, praktiske og didaktiske tips
Didaktiske tips
Last ned tekstversjonen av podkasten.
Faglig bakgrunnsstoff
Elevene velger sine egne hypoteser, gjennomfører praktiske aktiviteter og samarbeider med andre. Dersom emnet brukes som et utgangspunkt for elevenes egne tverrfaglige forskningsprosjekt, får elevene høy grad av medvirkning når de er med på å bestemme hva de skal forske på, og hvordan de skal forske.
Oppstart
Vi anbefaler å la elevene komme inn i klasserommet til stykket “Out of The Jungle” av Øyvind Torvund. Det er lurt å ha en undresamtale med barna om hvordan barn tror en går frem når en forsker selv. Hva tenker de? Etter undresamtalen skal elevene ta stilling til noen påstander om forskning og begrunne en hypotese muntlig eller skriftlig.
I undersøkelsen som følger skal klassen gjøre et morsomt eksperiment med to ballonger. Forskerfilmen forklarer både eksperimentet og hvorfor det er viktig at vi lager hypoteser i forskning.
Videre gang i undervisningsopplegget
I Del 2 skal elevene planlegge og gjennomføre en undersøkelse av papirfly. De skal teste forskjellige flystørrelser i forhold til flylengde. Da er det bare variabelen størrelse de forandrer på. En førundersøkelse med bretting og kasting av papirfly gir elevene et erfaringsgrunnlag til å skrive hypotesen om papirflystørrelse og flylengde. En eksperimentvideo viser hvordan man kan brette et papirfly som fyr langt.
Elevene skal planlegge forskningen og samle inn data på en systematisk måte. I forskervideoen “Å samle data” forklarer fysiker Ida Storehaug kort hva data er i forskerverden, og hvorfor det er viktig å ikke “heie” på en av hypotesene. Hun kommer med tips til hvordan elevene kan holde kontroll på det som påvirker papirflyene når de samler inn data. Hvert papirfly representerer en hypotese, så når den som kaster “heier” på et papirfly, kan det påvirke forskningen.
I Del 3 skal elevene jobbe med rapportskriving. Rapportmalen i pdf i boka skal hjelpe elevene til å få oversikt over hvordan en rapport i naturfag kan se ut. Det er nyttig å snakke med elevene om språklige kjennetegn ved skrivemåter i naturfag. Her er det naturlig å komme inn på punkter som det å være objektiv, beskrive så nøyaktig som mulig og bruke fagord.
Skriveramme
Rapportene er formet som skriverammer elevene kan skrive rett inn i. Skriverammene skal gi eleven støtte og struktur i arbeidet. Rapportskrivingen går igjen i hele Undrelaboratoriet, derfor har vi valgt å dvele ekstra ved det her.
Overskrift og dato | I denne kolonnen skriver elevene datoen forsøket ble gjennomført. Elevene skal også lage en overskrift til forsøket. Hvis dere blir bedt om det. Her kan det være lurt å snakke sammen i klassen om hva som kjennetegner en god overskrift. Den må fortelle noe om hva forsøket går ut på/hva som undersøkes, og samtidig være presis. |
Hensikten med forsøket | Dette er innledningen til forsøksrapporten. Elevene skriver hva de skulle undersøke, eller hvilken hypotese de skulle teste. Noen ganger står det allerede, fordi det kan være vanskelig for elevene å skrive dette selv. |
Utstyr | Elevene lager en presis liste over utstyret de brukte i forsøket. Listen kan gjerne være en punktliste. |
Skriv eller tegn hvordan dere gjennomførte eksperimentet | Her skal elevene beskrive nøyaktig hvordan de gjennomførte undersøkelsen. Dere kan også velge å tegne gjennomføringen. Tegninger kan noen ganger forklare mer og bedre enn ord. |
Resultatet | Etter beskrivelsen skriver de hva som ble resultatet fra undersøkelsen. Resultatet kan noen ganger fremstilles i en tabell for å skape oversikt. Dette gjelder spesielt hvis de tester ut ulike variabler. |
Hvordan vil dere forklare resultatet | Helt til slutt skal de skrive en oppsummering og prøve å forklare hvorfor de fikk det resultatet de fikk. Hvorfor skjedde det som skjedde, eller hvorfor skjedde det ikke noe? |
Feilkilder Kan noe ha påvirket forskningen deres? |
Dersom de har oppdaget noen feilkilder underveis skriver de det her. Det gjør ikke noe om de har feilkilder, det viktige er bare å være ærlige om det. |
Del 4 handler om å hvordan ny viten blir til. Sjefen for forskningsrådet forteller om forskning, og kriminaltekniker Eva B. Ragde viser hvordan politiet bruker vitenskapelig arbeidsmetode i etterforskninger. Elevene skal bruke kunnskapen de har tilegnet seg til å vurdere påstandene fra første del på nytt. Elevene undersøker om de nå vet hva som stemmer og ikke stemmer. Dette er en måte for elevene og deg å vurdere om de har forstått fagstoffet. De kan også bruke kunnskapen til å gjennomføre sitt eget forskningsprosjekt. Se her for tips.