Bruk kunnskapen din
Forskerne har utviklet metoder som blir brukt for å finne ny kunnskap. Sjefen i Forskningsrådet forklarer hva forskning er og om hvem som driver med forskning.
Kriminaltekniker Eva B. Ragde forteller hvordan hun som kriminaltekniker hjelper politiet med å finne ut om en hypotese stemmer eller ikke.
1. Se filmene over og les teksten «Hvordan jobbe som en forsker?»
En forsker undersøker nøyaktig og systematisk for å finne ny
kunnskap.
Massevis av spørsmål og flere typer undersøkelser
For å finne en god problemstilling å forske på, er det lurt å lage mange spørsmål. Flere typer undersøkelser gir større sjanse for et forskningsresultat vi kan stole på.
Hypoteser
Hypoteser er sentrale i forskning. Når vi lager hypoteser, skriver vi ned det vi tror kan forklare forskningsspørsmålet. Det er helt naturlig å håpe at hypotesen du lager stemmer, men en forsker kan ikke tenke slik. En forsker må jobbe systematisk og grundig med å samle inn opplysninger for å teste hvilke av hypotesene som stemmer eller ikke.
Påstand og hypotese
Til daglig brukes ofte påstander til å si hevde noe ubegrunnet. Altså at vi påstår noe uten at vi kan forklare det.
Når vi lager en hypotese sier vi hva vi tror utfra det vi vet fra før. Hypotesen kan også testes. Det er mulig å finne ut om den stemmer eller ikke.
Data i forskning
Data når vi forsker, betyr informasjon eller opplysninger.
Feilkilder
Gode forskere er kritiske til egen forskning og hele tiden på jakt etter feilkilder i forskningen sin.
2. Hvilke egenskaper tenker du at en forsker bør ha?
Hypoteser | Stemmer | Stemmer litt | Stemmer ikke |
Bare voksne kan forske. | |||
Det er viktigere å finne ut at en hypotese stemmer, enn at den ikke stemmer. | |||
En forsker må jobbe nøyaktig og systematisk for å finne ut hva som stemmer, og hva som ikke stemmer. | |||
Forskere skriver rapporter. | |||
Politiet forsker. | |||
Alle forskere jobber på på laboratorier. | |||
Leger jobber som forskere når de skal stille en diagnose. |
3. Hvilke egenskaper bør en forsker ha?
4. Generasjonene før oss har undersøkt seg frem til kunnskap som vi bruker i dag, og som forskerne kan forske videre på. Skriv et eksempel på slik kunnskap som har blitt videreført fra generasjon til generasjon.
5. Hvilke emner synes du er interessante i naturfag? (for eksempel dyr, insekter, vulkaner, organene i kroppen osv.)
6. Lag en liste over ting du kunne tenke deg å forske på.
---
Hurra! Du har nå fullført dette læringsopplegget. Vi håper du ble klokere på hvordan en forsker jobber. Gå tilbake til Undrelaboratoriets startside for å finne noe annet å utforske.
Hvert forskningsresultat er som en liten puslespillbrikke i et stort puslespill om hvorfor verden er som den er. Puslespillet blir bare større og større og kommer aldri til å bli helt ferdig, men forskningen bringer oss nærmere og nærmere sannheten om hvordan alt henger sammen. Fremdeles er det mye vi ikke vet, og mer enn nok å forske videre på.
Hva lurer du på?
Les om forskning på hvorfor vi får «hold» når vi løper her:
https://www.nysgjerrigper.no/siteassets/lesekroken/artikkelen-kva-er-eigentleg-hald-1-2020.pdf
Les om forskning på manetslim her: https://www.nysgjerrigper.no/siteassets/lesekroken/artikkel-nyttig_manetslim.pdf
Les om forskning på bakterier med superkrefter her: https://www.nysgjerrigper.no/laerer/lesekroken/lesekroken-undervisningsopplegg-til-bakteriar-med-superkrefter/
Les mer om forskning på vikingene her: https://www.nysgjerrigper.no/siteassets/lesekroken/artikkelen-loyndommane-til-vikingskipet.pdf
Les om forskning på hvorfor man får tårer av å skjære løk her: https://www.nysgjerrigper.no/prosjekter/1.-4.-trinn/hvorfor-far-man-tarer-av-a-skjare-lok/
Les om forskning på hvorfor jenter har langt hår her: https://www.nysgjerrigper.no/bladet/2-2021/hvorfor-har-jenter-langt-har/
Les om forskning på hvorfor bananer blir brune og om biolamysteriet her: https://www.nysgjerrigper.no/siteassets/lesekroken/artikkel-banan--og-biolaforskning.pdf
Les om forskning på appelsiner her: https://www.nysgjerrigper.no/prosjekter/1.-4.-trinn/hvorfor-er-noen-appelsiner-sotere-enn-andre/
Les om hvorfor det er så vanskelig å kile seg selv her: https://www.nysgjerrigper.no/prosjekter/1.-4.-trinn/hvorfor-er-det-sa-vanskelig-a-kile-seg-selv/