Faglig forklaring
Gratulerer! Nå har du jobbet som en forsker! Du har laget hypoteser til et forskningsspørsmål, du har tatt kontroll over variablene, og samlet inn data. Du har analysert data for å finne ut om hypotesen stemmer eller ikke, og du har diskutert resultatet med andre knekkebrødforskere.
Oppgaver
1. Les teksten om feilkilder og vurder om dere hadde noen feilkilder
Gode forskere er kritiske til egen forskning. De leter hele tiden etter feilkilder. Elevene som i 2015 forsket på hvorfor knekkebrød blir myke i matboksen, mistet kontrollen på en av variablene da de skulle teste innpakning av knekkebrød. De brukte husmannknekkebrød på alle testene, og to fårepølser på hvert knekkebrød. De lot knekkebrødene stå på samme sted, like lenge. Bare innpakningen var forskjellig, trodde de. Det var likevel noe som ble feil. På noen av testene ble fårepølsen lagt på den siden av knekkebrødet som har groper, eller bobler. På de andre knekkebrødene ble fårepølsene lagt på den andre siden. Da de skulle teste knekkebrødene, var det umulig å sammenligne. Dette skrev de i rapporten:
Feilkilder: Vi la fårepølsene på alle knekkebrødene, men vi la det på "boblesiden" på noen og på den flate siden på noen. Derfor ble det ikke riktig når vi skulle gjøre trykketesten. Vi har bestemt oss for å gjøre alt en gang til.
Elevene valgte å gjøre alt på nytt. Det gjorde ingenting for forskningsresultatet at de hadde gjort en feil. Det ble tvert imot en fordel for forskningen, fordi barna sørget for å ha mye bedre kontroll på variablene i resten av forskningsprosjektet.
2. Finn fem flotte!
Tenk deg at du skal skrive om knekkebrødforskningen deres til en avis. Prøv å finne de fem setningene som viser at du er en seriøs forsker, som ikke er for skråsikker.
Funnene tyder på at at...
Nå vet vi med sikkerhet at...
Vi kan slå fast at...
Ut fra forskningen vår tror vi...
Det kan virke som det er lurt å bruke...
Forskningen vår gir et inntrykk av at...
Dataene vi har samlet tyder på at...
Forskning viser at...
3. Skriv om forskningen
Det er mange som spiser knekkebrød som skolemat, og som er interessert i å vite hva dere fant ut! Det er først når vi forteller om forskningen at den får verdi. Tenk deg at du skal skrive om forskningen til lokalavisen. Det er smart å starte noen av setningene med en av de "fem flotte" du plukket ut i forrige oppgave.