Lærerveiledning

Her forklarer vi hvordan du kan gjennomføre akkurat denne delen av Undrelaboratoriet. Gå hit for en generell innføring i Undrelaboratoriet.

Hva skjer i kroppen når du blir sint?

Alle opplever å bli sinte eller irriterte i blant, men elevene tenker sannsynligvis ikke over de fysiske tingene som skjer i kroppen når de er sinte.

Kort om innholdet

Elevene skal lære om noen av organsystemene i kroppen, og samtidig lære mer om seg selv og øve på å sette ord på egne følelser. Elevene skal undre seg over egne reaksjoner på sinne, og lære om hvordan hjernen styrer reaksjoner og organer i kroppen vår.

Undervisningsopplegget er delt i fire deler. Hver del er tenkt til ca 1-2 skoletimer. Bruk den tiden som er naturlig for dere. Se hvor langt dere kommer, og fortsett senere.
Del 1 Hjernen og hormonene
Del 2 Hjertet og lungene
Del 3 Huden og fordøyelsen
Del 4 Dine grenser

Viktige begreper: organer, hormoner, adrenalin, puls, oksygen, karbondioksid.

Fagets relevans

Naturfag skal bidra til at elevene utvikler kompetanse til å ivareta egen og andres helse.

Kjerneelement: Kropp og helse

Elevene skal forstå hvordan kroppens store og små systemer virker sammen. De skal også forstå hvordan kroppen utvikler seg, og hvordan fysisk og psykisk helse kan ivaretas. Kunnskap om kroppens systemer og hvordan de påvirker hverandre, skal hjelpe elevene til å ta vare på egen kropp og helse i et livslangt perspektiv.

Kompetansemål

Elevene skal kunne gjøre rede for noen av kroppens organsystemer og beskrive hvordan systemene virker sammen.

Hvordan jobbe med følelsen sinne i klasserommet

00:00/00:00

Last ned tekstversjon av podkasten

Bli faglig oppdatert på organer, organsystemer og følelsen sinne

00:00/00:00

Last ned tekstversjon av podkasten

Andre praktiske tips

Måle puls

Vi har erfart at det kan være vanskelig for elevene å måle pulsen. Dette må de nok øve på noen ganger, før de kan gjennomføre forsøket om puls. Det kan også være vanskelig for elevene å forstå hva pulsen er.

Informasjon til foresatte i læringsplanen/ukeplanen

I forbindelse med at elevene skal forske på sitt eget sinne i lekse, anbefaler vi å skrive noe a la dette til de foresatte på læringsplanen/ukeplanen:

I forkant av leksen:

Følelser er et tverrfaglig tema på trinnet for tiden, og i naturfag jobber vi med hva som skjer i kroppen når vi blir sinte. I den forbindelse skal elevene forske på sitt eget sinne. De får et registreringsskjema med seg i sekken og som de noterer litt i når de har vært sinte. I skjemaet fyller de inn hva som utløste sinnet, hva de kjente i kroppen og hvor sinte de var på en skala fra 1 til 10. Skjemaet skal ikke vises i klassen, men hvert barn skal prøve å bli mer bevisst egne følelser og reaksjoner. Etter to uker avsluttes forskningen og barnet skal analysere eget skjema og snakke litt om resultatet.

Noen tips til en oppsummering av forskningen på eget sinne

Om en er veldig sint kjennes det vanskelig å styre seg selv. Likevel ønsker vi å formidle til barna at det finnes noen lure ting å gjøre. Om en snakker med en annen om hvorfor en er sint, er det lettere å takle eget sinne. Det å trekke seg unna og ha litt tid for seg selv for å roe seg ned, fungerer godt for noen. På skolen sier vi at vi skal lytte til følelsene og ikke skamme oss over dem, fordi følelsene forsøker å fortelle oss noe som er viktig for oss. Å ikke skamme seg over å bli sint er også noe som gjør det lettere å takle eget sinne.

Rapportskriving

Det er viktig at punktene i rapporten gjennomgås og diskuteres i forkant. Vi kan ikke forvente at elevene umiddelbart forstår hva de ulike punktene innebærer. Malen skal hjelpe elevene til å få oversikt over hvordan en rapport i naturfag kan se ut. Det kan være nyttig å snakke med elevene om språklige kjennetegn ved skrivemåter i naturfag. Her er det naturlig å komme inn på punkter som det å være objektiv, beskrive så nøyaktig som mulig, ta i bruk fagbegreper osv. Det vil være naturlig å snakke om hensikten med denne skriveoppgaven.

Forslag til spørsmål i førskrivefasen:

  • Hva menes med "hensikten med forsøket"? Hva må være med her?
  • Hvordan kan vi forklare på en god måte hva resultatet forteller?

Meldinger ved utskriftstidspunkt 22. februar 2025, kl. 10.48 CET

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.