Lærerveiledning
Her forklarer vi hvordan du kan gjennomføre akkurat denne delen av Undrelaboratoriet. Gå hit for en generell innføring i Undrelaboratoriet.
Hva skjer i kroppen når du blir sint?
Alle opplever å bli sinte eller irriterte i blant, men elevene tenker sannsynligvis ikke over de fysiske tingene som skjer i kroppen når de er sinte.
Kort om innholdet
Elevene skal lære om noen av organsystemene i kroppen, og samtidig lære mer om seg selv og øve på å sette ord på egne følelser. Elevene skal undre seg over egne reaksjoner på sinne, og lære om hvordan hjernen styrer reaksjoner og organer i kroppen vår.
Undervisningsopplegget er delt i fire deler. Hver del er tenkt til ca 1-2 skoletimer. Bruk den tiden som er naturlig for dere. Se hvor langt dere kommer, og fortsett senere.
Del 1 Hjernen og hormonene
Del 2 Hjertet og lungene
Del 3 Huden og fordøyelsen
Del 4 Dine grenser
Viktige begreper: organer, hormoner, adrenalin, puls, oksygen, karbondioksid.
Fagets relevans
Naturfag skal bidra til at elevene utvikler kompetanse til å ivareta egen og andres helse.
Kjerneelement: Kropp og helse
Elevene skal forstå hvordan kroppens store og små systemer virker sammen. De skal også forstå hvordan kroppen utvikler seg, og hvordan fysisk og psykisk helse kan ivaretas. Kunnskap om kroppens systemer og hvordan de påvirker hverandre, skal hjelpe elevene til å ta vare på egen kropp og helse i et livslangt perspektiv.
Kompetansemål
Elevene skal kunne gjøre rede for noen av kroppens organsystemer og beskrive hvordan systemene virker sammen.
- skrivesaker
- klokke til å ta tiden (mobil eller stoppeklokke)
- skjemaer som kan skrives ut (PDF):
Musikk
Oslo Filharmonien - Musikk og følelser - faktaside. Her kan elevene lytte til ulike musikkstykker/sanger, og sette ord på hvilke følelser det utløser hos dem. Kanskje de samtidig kan lære litt om hvordan musikk påvirker hjernen vår?
Film
- Innsiden ut (2015, 6 år)
- Alfred og skyggen (YouTube)
- Kroppen og følelser, Livetogsånn (YouTube)
Bøker for barn
Brenifier, Oscar: Hva tenker du om følelser? (filosofibok for barn som tar opp ulike spørsmål til diskusjon og ettertanke)
Hvordan jobbe med følelsen sinne i klasserommet
Last ned tekstversjon av podkasten
Bli faglig oppdatert på organer, organsystemer og følelsen sinne
Last ned tekstversjon av podkasten
Andre praktiske tips
Måle puls
Vi har erfart at det kan være vanskelig for elevene å måle pulsen. Dette må de nok øve på noen ganger, før de kan gjennomføre forsøket om puls. Det kan også være vanskelig for elevene å forstå hva pulsen er.
Informasjon til foresatte i læringsplanen/ukeplanen
I forbindelse med at elevene skal forske på sitt eget sinne i lekse, anbefaler vi å skrive noe a la dette til de foresatte på læringsplanen/ukeplanen:
I forkant av leksen:
Følelser er et tverrfaglig tema på trinnet for tiden, og i naturfag jobber vi med hva som skjer i kroppen når vi blir sinte. I den forbindelse skal elevene forske på sitt eget sinne. De får et registreringsskjema med seg i sekken og som de noterer litt i når de har vært sinte. I skjemaet fyller de inn hva som utløste sinnet, hva de kjente i kroppen og hvor sinte de var på en skala fra 1 til 10. Skjemaet skal ikke vises i klassen, men hvert barn skal prøve å bli mer bevisst egne følelser og reaksjoner. Etter to uker avsluttes forskningen og barnet skal analysere eget skjema og snakke litt om resultatet.
Noen tips til en oppsummering av forskningen på eget sinne
Om en er veldig sint kjennes det vanskelig å styre seg selv. Likevel ønsker vi å formidle til barna at det finnes noen lure ting å gjøre. Om en snakker med en annen om hvorfor en er sint, er det lettere å takle eget sinne. Det å trekke seg unna og ha litt tid for seg selv for å roe seg ned, fungerer godt for noen. På skolen sier vi at vi skal lytte til følelsene og ikke skamme oss over dem, fordi følelsene forsøker å fortelle oss noe som er viktig for oss. Å ikke skamme seg over å bli sint er også noe som gjør det lettere å takle eget sinne.
Rapportskriving
Det er viktig at punktene i rapporten gjennomgås og diskuteres i forkant. Vi kan ikke forvente at elevene umiddelbart forstår hva de ulike punktene innebærer. Malen skal hjelpe elevene til å få oversikt over hvordan en rapport i naturfag kan se ut. Det kan være nyttig å snakke med elevene om språklige kjennetegn ved skrivemåter i naturfag. Her er det naturlig å komme inn på punkter som det å være objektiv, beskrive så nøyaktig som mulig, ta i bruk fagbegreper osv. Det vil være naturlig å snakke om hensikten med denne skriveoppgaven.
Forslag til spørsmål i førskrivefasen:
- Hva menes med "hensikten med forsøket"? Hva må være med her?
- Hvordan kan vi forklare på en god måte hva resultatet forteller?
Tverrfaglighet
Kompetansemålet kan inngå i et større tverrfaglig prosjekt om “Folkehelse og livsmestring”. Kanskje elevene kan lage bok om alle følelsene sine? Norsk, engelsk, Krle, gymnastikk og musikk er noen av fagene det passer å jobbe tverrfaglig i.
Elevene kan lytte til ulike musikkstykker/sanger, og sette ord på hvilke følelser det utløser hos dem.
Elevmedvirkning
I dette undervisningsopplegget skal elevene forske på sitt eget sinne, noe som gjør at de må ta utgangspunkt i seg selv. I undersøkelsen om pulsen er det elevene selv som velger hvordan de vil få pulsen til å gå opp og hvordan de skal gjennomføre undersøkelsen.
Oppstart - Hjernen og hormonene, del 1
Vi anbefaler å starte med en samtale i klassen om sinne. Som forberedelse til samtalen kan elevene tegne seg selv som sint og markere hvor på i kroppen de mener at de kjenner sinne, eller tenkeskrive om hvordan de selv er når de er sinte. Deretter skal de ta stilling til noen påstander om sinne og formulere sine egne hypoteser om hva som skjer i kroppen når de blir sinte. I en periode fremover skal elevene forske på sitt eget sinne. Dette vil oppleves som personlig for elevene, og det er derfor viktig å skape trygghet i rommet slik at elevene våger å dele tankene sine. Hvis noen ikke vil dele tanker er det selvfølgelig greit.
Undersøkelse over lengre tid
De skal bruke et registreringsskjema for å forske på eget sinne. De skal notere hva som gjorde dem sinte, og beskrive hva de kjente i kroppen. Skjemaet skal ikke vises i klassen, men hvert barn skal prøve å bli mer bevisst egne følelser og reaksjoner.
Videre gang i undervisningsopplegget
Del 2 Hjertet og lungene
Elevene skal lage hypoteser om hva som gjør dem sinte. I undersøkelsen skal elevene skal planlegge og gjennomføre en måling av pulsen når de er aktive. Det å måle pulsen kan være vanskelig for mange elever, og er noe de må øve på flere ganger. Kanskje det kan være en fast øvelse i gymtimene i denne perioden?
Del 3 Huden og fordøyelsen
Elevene skal gjøre to undersøkelser for å forstå hvordan blodstrømmen påvirker huden. Undersøkelsen “En hånd opp” gjør de to og to. De står rygg mot rygg. Den ene holder hånden opp i ett minutt. Etter et minutt vil de kunne se at blodårene har trukket seg sammen og at huden derfor har blitt blekere. “Sentrifugert hånd” kan de gjøre samtidig alle sammen. Den viser økt blodgjennomstrømming.
Del 4 Dine grenser
De skal bruke kunnskapen til å vurdere påstandene fra del 1 på nytt. De skal også reflektere over forskningen på eget sinne. Elevene bruker en skriveramme, for å vise hva de har lært om egne følelser og hva som skjer i kroppen. Her er det lurt at elevene bruker tidligere notater og tankekart mens de arbeider med teksten. I stedet for å bruke skriverammen, kan elevene lage en presentasjon eller på en annen måte vise hva de har lært om noen av organsystemene i kroppen og om følelser.