Lærerveiledning: Hva skjer i kroppen når vi blir forelsket?
Her forklarer vi hvordan du kan gjennomføre akkurat denne delen av Undrelaboratoriet. Gå hit for en generell innføring i Undrelaboratoriet.
Hva skjer i kroppen når vi er forelsket?
Undervisningsopplegget passer godt i oppstarten av et år, og kan bidra til at elevene blir bedre kjent med hverandre.
Kort om innholdet
Elevene lærer om forelskelse og pubertet. Mange elever opplever sin første forelskelse i puberteten. Elevene lærer også hvordan vi lager og gjennomfører en spørreundersøkelse når de forsker på interesser i klassen.
Undervisningsopplegget er i fire deler. Hver del er tenkt til ca 1-2 skoletimer. Bruk den tiden som er naturlig for dere. Se hvor langt dere kommer, og fortsett senere.
Del 1 Lykkehormoner
Del 2 Puberteten
Del 3 Oppdrag: Interesser i klassen
Del 4 Hormoner og følelser
Viktige begreper og nøkkelord
Forelskelse, hormoner, pubertet, følelser, anonym spørreundersøkelse, samle data, tabell, diagram, analysere, lykkehormoner, utvikling, signalstoffer/beskjeder, gjennomsnitt
Fagets relevans:
Naturfag skal bidra til at elevene utvikler kompetanse til å ivareta egen og andres helse.
Kjerneelementet Kropp og helse:
Elevene skal forstå hvordan kroppens store og små systemer virker sammen. De skal også forstå hvordan kroppen utvikler seg, og hvordan fysisk og psykisk helse kan ivaretas. Kunnskap om kroppens systemer og hvordan de påvirker hverandre, skal hjelpe elevene til å ta vare på egen kropp og helse i et livslangt perspektiv.
Kompetansemål:
Elevene skal gjøre rede for fysiske og psykiske forandringer i puberteten og ha samtale om hvordan dette kan påvirke følelser, handlinger og seksualitet.
Utstyr
Skjemaer som kan skrives ut
Undersøkelse i del 1
- Et hjerte til hver elev klippet ut av matpakkepapir
Undersøkelse i del 2
- Små lapper
- Noe å samle lappene i
Musikk
"Starry Night" av den norske samtidskomponisten Øyvind Torvund.
Videoklipp
Lesetips
Forskning.no - hva skjer med kroppen under puberteten
Podkaster
Didaktiske tips
Last ned tekstversjonen av podkasten.
Faglig bakgrunnsstoff
Folkehelse og livsmestring
Kompetansemålet kan inngå i et større tverrfaglig prosjekt om “Folkehelse og livsmestring”, gjerne i samarbeid med helsesykepleier som pleier å å snakke med elevene i denne alderen om pubertet og seksualitet.
Matematikk og statistikk
Elevene skal lære å gjennomføre en spørreundersøkelse. De skal velge planlegge en undersøkelsen, samle inn data og presentere dem i et diagram. Her er det naturlig å jobbe tverrfaglig med matematikk og statistikk.
Interesseprosjekt
Tilslutt skal elevene skrive om noen de er interessert i. Det er mange muligheter for presentasjon av interessene: De kan ta temaet inn i engelsktimene og invitere andre klasser til en "interessemesse", der elevene står på stands og forteller om noe som interesserer dem. Elevene kan også skrive en lengre tekst i norsk , eller lage en presentasjon. Uansett er det en fin måte å bli bedre kjent med hverandre på.
Elevmedvirkning
De første delene av undervisningsopplegget er ganske lærerstyrte. Når elevene forsker på interessene i klassen får de en åpnere oppgave med større grad av elevmedvirkning. Pubertet er veldig personlig og kan være flaut å snakke om, men interessene er ikke det. Når de skal presentere egne interesser får de også en åpen oppgave som de løser som de vil.
Oppstart: Lykkehormoner
Vi anbefaler at emnet starter med den nydelige musikken “Starry Night” fra “The exotica album”. Musikken er både harmonisk samtidig som noen litt rare lyder er blandet inn. Musikken er et godt utgangspunkt for en undresamtale om forelskelse. Etter undresamtalen skal elevene ta stilling til noen påstander om forskning og begrunne en hypotese muntlig eller skriftlig.
I undersøkelsen som følger skal elevene gjøre en forelskelsestest. Om du vil, kan dere gjøre mer ut av undersøkelsen på den måten at elevene kan undersøke hva som er årsaken til at matpapiret krøller seg. Dette er en oppgave, en forskersprint, du finner her. Animasjonen forklarer mer om hva som skjer i kroppen når vi er forelskelset og hvordan pubertet og forelskelse henger sammen.
Videre gang i undervisningsopplegget
Del 2: Puberteten
Elevene skal undersøke om det er flest jenter eller gutter i klassen som har vært forelsket. Det spiller ingen rolle når de var forelsket, om det var i barnehagen eller i skolealder. Animasjonen handler om likheter og forskjeller mellom gutter og jenter i puberteten. Jenter kommer i gjennomsnitt tidligere i puberteten, og dermed kan det også være at de i gjennomsnitt blir tidligere forelsket enn gutter.
Del 3 Oppdrag: Interesser i klassen
Elevene skal gjennomføre en undersøkelse om interesser og “favoritter” (favorittmat, -musikk osv.) i klassen. Elevene skal velge problemstilling, planlegge en spørreundersøkelse, samle inn data, og presentere dem i et diagram. Undersøkelsene skal handle om favoritter og interesser, ikke pubertet. Det er viktig at elevene vurderer om spørsmålet kan oppleves ubehagelig å svare på.
Eksempler på problemstillinger og spørsmål som kan besvare problemstillingen:
Problemstilling | Spørsmål som kan svare på problemstillingen |
Har jenter og gutter samme favorittmat? | Hva liker du best å spise av taco, pizza, kebab, sushi eller...? |
Liker gutter fotball bedre enn jenter? | Liker du å spille fotball? |
Liker jenter og gutter å gjøre det samme i friminuttet? | Hva liker du å gjøre i friminuttet? (Si en ting) |
Avskyr gutter og jenter samme mat? | Hvilken mat hater du å spise? |
Går gutter og jenter på forskjellige fritidsaktiviteter? | Hvilke fritidsaktiviteter har du? |
To ulike måter å sette opp tabell til spørreundersøkelse
Elevene kan ha svaralternativene klare på forhånd “Hva liker du best å spise av taco, pizza, kebab, sushi og …?” Elevene lager selv det siste svaralternativet.
Svaralternativer | Gutter | Jenter |
Taco | ||
Pizza | ||
Kebab | ||
Sushi | ||
... | ||
Vet ikke |
Elevene kan også ha en tom tabell som utgangspunkt og føre inn ettersom intervjuobjektene svarer.
Tabellen kan da se slik ut:
Svaralternativer | Gutter | Jenter |
Vet ikke |
Det er fint å gjøre undersøkelsen flere ganger. De kan gjøre den to og to første gangen og selvstendig neste gang.
Del 4 Hormoner og følelser
I den siste delen skal elevene lese en kort faktatekst om hormoner og følelser, og bruke kunnskapen de har tilegnet seg til å se på påstandene fra første del på nytt. Elevene undersøker om de nå vet hva som stemmer og ikke stemmer. Dette er en måte for elevene og deg å vurdere om de har forstått fagstoffet.
Bruk av kunnskap
Elevene skal lage en presentasjon av en interesse de har. Om elevene presenterer interessen sin to og to, i hel klasse eller på stands for en annen klasse (på norske eller engelsk) er opp til deg som lærer. Elevene kan gjerne ta med seg noen ting som representerer interessen for å gjøre presentasjonen mer spennende.