Lærerveiledning: Hvorfor er insektene viktige for menneskene?
- Tid på året: Helst tidlig vår, fordi elevene skal ut og lete etter gåsunger på seljetrær
Her forklarer vi hvordan du kan gjennomføre akkurat denne delen av Undrelaboratoriet. Gå hit for en generell innføring i Undrelaboratoriet.
“Verden er så rik på undre og så fattig på øyne som ser dem
Canadisk insektsforsker
Kort om innholdet
Ved å studere noen av de minste krypene på planeten kan vi få en forståelse
av de store sammenhengene i naturen.
Undervisningsopplegget er i fire deler. Hver del er tenkt til ca 1-2 skoletimer. Bruk den tiden som er naturlig for dere. Se hvor langt dere kommer, og fortsett senere.
Del 1 Sortering av dyr og insektenes kjennetegn
Del 2 Fascinerende insekter
Del 3 Oppdrag: Trives humler rundt skolen din?
Del 4 De små hjelperne
Viktige begreper og nøkkelord
Sortere, dyreriket, planteriket, soppriket, virveldyr, virvelløse dyr, pattedyr, følehorn, fasettøyne, gener, flue, mygg, veps, sommerfugl, blomsterflue, maur, humle, øyenstikkere, saksedyr, tege, langbein, marihøne, løpebille, tordivel, bladlus, pollen, befruktet, pollinatorer, nektar, seljetre, næringskjede, næringsnett, resirkulere, art, utryddet.
Fagets relevans:
- Faget skal bidra til at elevene får naturopplevelser og et faglig grunnlag for å verne om naturressurser, bevare biologisk mangfold og bidra til en bærekraftig utvikling”
- “Elevene skal få innsikt i hvordan menneskets levesett og handlinger påvirker livet på jorda. Naturen har en egenverdi som er uavhengig av menneskers bruk og påvirkning, og naturfaglig kunnskap kan bidra til at den forvaltes på en forsvarlig måte.
Kjerneelementet Jorda og livet på jorda:
Elevene skal gjennom naturfaget øke sin forståelse av naturen og miljøet. Kunnskapen om jorda som system og hvordan menneskene påvirker dette systemet, skal gi elevene grunnlag til å ta bærekraftige valg.
Kompetansemål:
Elevene skal
- gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk.
- elevene skal utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen.
- elevene skal gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet.
- Foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltningen.
Utstyr:
- Skrivesaker
- Lupe/forstørrelsesglass
- Noe til å fange insekter i (terrarium, isboks, syltetøyglass eller lignende)
Musikk
“Humlens flukt” av Nikolaj Rimskij-Korsakov.
“Out Of The Jungle” fra “The exotica Album” av den norske samtidskomponisten Øyvind Torvund.
Lesestoff
Lesetips for lærer: “Insektenes planet”, “På naturens skuldre” og “Insekter i Norge” av Anne Sverdrup-Thygeson.
Lesetips for elev: “Insektenes hemmeligheter” Anne Sverdrup-Thygeson og “Insekter og krypdyr” av Line Renslebråten.
Film
Filmsnutt: Øyeblikket “flua” Nrk
Gode nettsider
Oppdrag Blomstereng - Hordaland (naturvernforbundet.no) Her får elevene hjelpe insektene i sitt nærmiljø, ved å sanke frø fra ville blomster og lage blomstereng på grøntarealer i nærheten.
Podkaster
Didaktiske tips
Last ned tekstversjonen av podkasten.
Faglig bakgrunnsstoff
Elevene velger sine egne hypoteser, gjennomfører praktiske aktiviteter og samarbeider med andre. Det er likevel større grad av lærerstyrte aktiviteter her enn ellers i Undrelaboratoriet.
Tverrfaglighet
Dette undervisningsopplegget passer svært godt til det tverrfaglige temaet “Bærekraftig utvikling”. Samfunnsfag, norsk og kunst og håndverk er naturlige samarbeidsfag. I kunst og håndverk kan elevene jobbe med symmetri og insekter, de kan lage sitt eget insekt eller tegne insekter med kullstifter for å nevne noe. Elevene skal også skrive korte faktatekster om insekter i del 2 og dette kan gjerne tas inn i norskfaget.
Oppstart: Sortering av dyr og insektenes kjennetegn
Vi anbefaler å sette på klassikeren “Humlens flukt” eller “Out Of The Jungle” av den norske samtidskomponisten Øyvind Torvund, når barna kommer inn i klasserommet. Musikken er et godt utgangspunkt for en undresamtale. Etter undresamtalen skal elevene ta stilling til noen påstander om forskning og begrunne en hypotese muntlig eller skriftlig.
I undersøkelsen som følger skal klassen gjøre en hvem skal ut oppgave. I realiteten skriver de kjennetegnene ved hver av disse dyregruppene. et morsomt eksperiment med to ballonger.
Videre gang i undervisningsopplegget
Del 2 Fascinerende insekter
Elevene skal ut å lete etter insekter. De skal lete i 20 minutter og se hva de finner. Før de går ut, skal de gjette hvilke insekter de vil finne. Når elevene ser over hva de har funnet, må de sjekke om de bare har insekter i samlingen sin. Det letteste er å sjekke om dyret har seks bein, vinger og to antenner. Elevene skal i etterkant skrive rapport og korte faktatekster om et insekter de velger selv.
Del 3 Oppdrag: Trives humler rundt skolen din?
Her handler det om pollinatorene generelt og humlen spesielt. Elevene skal få en forståelse for samspillet mellom insektene og plantene før de går ut og ser etter seljetrær i skoleområdet. Insektsforsker Anne Sverdrup-Thygeson setter elevene på sporet i forskervideoen.
Del 4 De små hjelperne
I del 4 skal elevene se på påstandene om insektene fra starten, og bruke kunnskapen i oppgaver om næringskjeder og pollinering. Dette er en måte for elevene og deg å vurdere om de har forstått fagstoffet. Avslutningsvis skal de skrive litt om hva de kunne tenke seg å gjøre for å hjelpe insektene.