Lærerveiledning
Her forklarer vi hvordan du kan gjennomføre akkurat denne delen av Undrelaboratoriet. Gå hit for å få en generell innføring i Undrelaboratoriet.
Hvordan blir fjell til?
Det er ikke uvanlig å undre seg over fjellene og hvordan de har blitt til. Det er faktisk ikke så lett å si hva et fjell er, men vi definerer fjell slik: det den enkelte mener er et fjell, det er et fjell. Fjell finner vi i hele Norge, og er nær alle barn uavhengig hvor de bor.
Kort om innholdet
Elevene skal få en begynnende forståelse av hvordan fjell blir dannet, og hvordan jordas indre og ytre krefter er med på å forme og endre landskapet også der de er.
Undervisningsopplegget er i fem deler. Hver del er tenkt til ca 1-2 skoletimer. Bruk den tiden som er naturlig for dere. Se hvor langt dere kommer, og fortsett senere.
Del 1 Historiske hypoteser om fjell
Del 2 Vulkaner
Del 3 Fjellkjedekollisjoner
Del 4 Fjell går i stykker
Del 5 Undersøkelse av eget fjell
Viktige begreper: Jordplater, magma, lava, vulkankrater, bergarter, mineraler
Fagets relevans
Naturfag er et sentralt fag for å beskrive og forstå hvordan vår fysiske verden er bygget opp.
Kjerneelement: Jorda og livet på jorda
Naturfag skal bidra til at elevene får en grunnleggende forståelse av hvordan jorda er dannet, og hvordan livet på jorda har utviklet seg.
Kompetansemål
Elevene skal gjøre rede for hvordan det geologiske kretsløpet, platetektonikk og ytre krefter er med på å forme og endre ulike landskap.
- Skrive- og tegnesaker
Eksperiment i del 2
Eksperiment: Vulkanutbrudd
- En tallerken (innendørs trenger du to, den ene litt større enn den andre)
- En tom ½ l brusflaske
- Ca en halv flaske 7% eddik
- 7 ts bakepulver
- Aluminiumsfolie
- Tape
Eksperiment i del 3
Eksperiment: Folding av stein
- Bevegelig materiale (tøy, stoffbiter, aluminiumsfolie eller lignende)
- Tre små bøker med stiv perm
- Modellerkitt (plastelina) i minst to farger
- En skarp kniv
Eksperiment i del 4
Eksperiment: Erosjon
- En sandkasse
- Spader
- Vannkanne
- Vann
Her har vi samlet tips til andre aktiviteter og nyttig ekstrastoff.
Musikk
"I dovregubbens hall" av Edvard Grieg.
"Mountains" av Philip G. Anderson.
"Gje meg fjell" av Gilberdal.
Film
Everest (2015, 9 år) bygger på en sann historie og handler om en gruppe fjellklatrere på Mount Everest som havner i store problemer. Filmen rommer flere etiske dilemmaer som kan være nyttig å reflektere over i klassen.
Tottori! Sommeren vi var alene (2020, 6 år) handler om to søstre som drar på fjelltur med faren. Da han faller ned i en fjellsprekk må jentene komme seg tilbake til sivilisasjonen på egenhånd for å skaffe hjelp.
Gode nettsider
Prikker, striper og lag på lag - undervisningsopplegg på naturfag.no
Ektra lesestoff
Se temaet "Steiner og vulkaner" på nysgjerrigper.no
Ekstra eksperimenter
Gjør eksperimentene "Fra prikkete til stripete stein" og "Fjelldrama i en kopp med kakao".
Lesestoff for lærere
Bøker
- Geologi av Haakon Fossen
- Bergtatt av Henrik Svensen
- Forskerfrøboka, kapittel 6 av Frøyland, M., Frøyland, S.L. og Hurum, J.H.
Artikler
"Steinens språk", artikkel av geolog Merete Frøyland på naturfag.no
Hvordan jobbe med temaet fjell i klasserommet.
Last ned tekstversjon av podkasten
Bli faglig oppdatert på bergarter og mineraler
Når elevene til slutt skal bruke kunnskapen til å undersøke steiner eller et fjell der de bor, får elevene selv bestemme hva de vil undersøke nærmere. Elevene kan også være med å bestemme om de vil lage steinsamling, steinutstilling eller et kunstprosjekt i forlengelse av undervisningsopplegget.
Tverrfaglighet
Kompetansemålet kan inngå i et større tverrfaglig prosjekt med for eksempel norsk og kunst og håndverk.
- Steinutstilling. Lag til ulike “stands”, en til kvartssteiner, en til prikkete steiner, en til stripete og bølgete steiner, en til fossiler osv. Elevene må forberede seg på hva de kan fortelle til de som kommer på utstillingen. De må prøve å få publikum til å synes at de har veldig spennende steiner!
- Lage steinsamling for eksempel i en eggekartong er en annen fin aktivitet. Dette passer godt etter del 2. Der finner dere en film som skal inspirere elevene til å blir steinsamlere.
- Kunstprosjekt inspirert av mønstrene og fargene på steinene. Kunstner Elin Alver har gjort det gjennom en årrekke. Her ser dere et av hennes bilder.
Foto: Elin Alver
Oppstart - Historiske hypoteser om fjell
Vi foreslår at dere spiller “I dovregubben hall” av Grieg når elevene kommer inn i klasserommet og leser diktet om “trollene som kunne tie” som innledning til en undresamtale om fjellene. På siden “Lag hypoteser” finner dere forslag til hypoteser. For tips til gjennomføring av undresamtalen les “Velkommen til Undrelaboratoriet”.
Videre gang i undervisningsopplegget
Del 2 Vulkaner
Her handler det om vulkaner og prikkete bergarter. Om elevene lærer seg at smeltet steinmasse inne i jorda kalles magma, er det lettere å forstå hvorfor bergarten heter magmatisk bergart.
Del 3 Fjellkjedekollisjoner
Her handler det om kategorien metamorfe bergarter, eller stripete/bølgete steiner. Elevene har kanskje vært borti uttrykket metamorfose i bøker eller dataspill. Bergarten har gått gjennom en forvandling.
Del 4 Fjell går i stykker
Temaet er erosjon. Vi har lagt inn en undersøkelse der en lager et “fjell” i en sandkasse eller lignende, og observerer hva som skjer med de ulike størrelsene av stein og sandkorn når det regner på “fjellet”. Et alternativt eksperiment er “Fjelldrama i en kopp med kakao”.
Del 5 Undersøkelse av eget fjell
I del 5 synliggjøres sammenhengen mellom bergarten og hvilken prosess den har vært gjennom. Elevene skal bruke kunnskapen til å forsøke å fortelle historien til et fjell, en stein, eller en bergvegg der de er. Dette er et lite nysgjerrigperprosjekt i seg selv.