Lærerveiledning: Hvorfor får vi støt?
Her forklarer vi hvordan du kan gjennomføre akkurat denne delen av Undrelaboratoriet. Gå hit for en generell innføring i Undrelaboratoriet.
Hvorfor får vi støt?
Faget er fysikk og elevene skal forske på et fenomen de fleste har vært borti: støt!
Kort om innholdet
Elevene skal forske på hvilke klær det er lurt å bruke for å unngå å få støt. De skal også utforske magnetiske og elektriske krefter, og se hvordan disse kreftene virker sammen når vi lager strøm.
Undervisningsopplegget er i fire deler. Hver del er tenkt til ca 1-2 skoletimer. Bruk den tiden som er naturlig for dere. Se hvor langt dere kommer, og fortsett senere.
Del 1 Statisk elektrisitet
Del 2 Magnetiske krefter
Del 3 Elektrisk strøm
Del 4 Strøm i hverdagen
Viktige begreper og nøkkelord:
Usynlige krefter, atomer, elektroner, statisk elektrisitet, elektrisk ladet, positivt ladet, negativt ladet, magnetisme, positiv og negativ pol, kompass, navigering, jern, vannhjul, turbin, rennende vann, generator, ledninger, fornybar energikilde, elektrisk energi, statisk elektrisitet, strøm, støt.
Fagets relevans:
Naturfag er et sentralt fag for å beskrive og forstå hvordan vår fysiske verden er bygget opp.
Kjerneelementet Energi og materie:
Elevene skal forstå hvordan vi bruker sentrale teorier, lover og modeller, og begreper om energi, stoffer og partikler for å forklare vår fysiske verden. Ved å bruke kunnskap om energi og materie skal elevene forstå naturfenomener og se sammenhenger i naturfaget.
Kompetansemål:
Elevene skal utforske elektriske og magnetiske krefter gjennom forsøk og saamtale om hvordan vi utnytter elektrisk energi i dagliglivet.
Utstyr
Undersøkelser i del 1
- To linjaler
- Papir
- Klesplagg
Undersøkelser i del 2
- En magnet
- Gjenstander i klasserommet
- Nål
- Bakepapir
- En skål med vann
Undersøkelse i del 3
- Utstyr til å lage et vannhjul med
Musikk
Beck “Untitled Track”
Filmsnutter
Kunnskapfilm.no har også flotte filmsnutter som passer til temaet.
Lesestoff for lærer
“Fysikkmagi” av Andreas Wahl.
Ekstraoppgaver
“Lag et nytt eksperiment” - Nederst på denne siden
Gode nettsider
Podkaster
Didaktiske tips
Last ned tekstversjonen av podkasten.
Faglig bakgrunnsstoff
Elevmedvirkning
Elevene får stor grad av medbestemmelse i starten av undervisningsopplegget. Elevene skal forske på hvilke klesplagg som blir mest statisk elektrisk, og gir støt. De velger selv hvilke klesplagg de vil teste ut. Også i Del 2, når de skal finne ut hva som er magnetisk, velger elevene selv hva de vil teste. Resten av opplegget har større grad av lærerstyring.
Muligheter for tverrfaglighet
Emnet kan også være en del av et tverrfaglig arbeid om bærekraftig utvikling. Fornybare energikilder kan være aktuelle emner. Eksempel på oppgave: Finn fremtidens energiløsning i kommunen din. Da kan elevene prøve å finne en lokal løsning på et globalt problem.
Oppstart Statisk elektrisitet
Vi anbefaler å starte med en undresamtale om hva som kan forklare hvorfor vi får støt. Etter samtalen skal elevene selv ta stilling til noen påstander om støt, og begrunne en egen hypotese skriftlig.
I undersøkelsen som følger skal elevene først gjøre et eksperiment etter en oppskrift. De får papirlapper til å fly opp til en ladet linjal. Det er viktig at papirbitene er små nok. Ca 0,5 cm X 0,5 cm i størrelse, eller enda mindre. Fremgangsmåten skal de så ta med seg i et åpnere eksperiment, der de skal forske på stofftyper og statisk elektrisitet. Elevene skal velge stofftyper å teste, og de skal planlegge undersøkelsen selv. Det er viktig at de gir like vilkår til begge stofftypene som skal testes.
Videre gang i undervisningsopplegget
Del 2 Magnetiske krefter
Elevene skal gjøre et eksperiment om hva som er magnetisk og ikke. De gjetter først, og tester etterpå. Dette første eksperimentet er nokså åpent, og barna får velge selv hvilke gjenstander de vil teste. Deretter gjør de et mer styrt eksperiment der de lager et kompass.
Del 3 Elektrisk strøm
Elevene skal lage et vannhjul i valgfritt materiale. Oppdraget passer godt til en uteskoledag ved en elv. De lærer deretter om hvordan de elektriske og magnetiske kreftene virker sammen for å lage strøm.
Del 4 Strøm i hverdagen
I den siste delen skal elevene se på påstandene om støt fra starten. Dette er en måte for elevene og deg å vurdere om de har forstått fagstoffet. Elevene skal videre lage en liste over ting i hverdagen som bruker strøm og skrive en fortelling om at strømmen blir borte fra kommunen deres i en uke. De skal ta utgangspunkt i seg selv og familien sin. Hva skjer på dag 1, dag 2, dag 3 osv.
Musikk
Beck “Untitled Track”
Filmsnutter
Kunnskapfilm.no har også flotte filmsnutter som passer til temaet.
Lesestoff for lærer
“Fysikkmagi” av Andreas Wahl.
Ekstraoppgaver
“Lag et nytt eksperiment” - Nederst på denne siden