Lærerveiledning: Hva kan skje når vi blander kjemiske stoffer?
Her forklarer vi hvordan du kan gjennomføre akkurat denne delen av Undrelaboratoriet. Gå hit for en generell innføring i Undrelaboratoriet.
Hva skjer når vi blander kjemiske stoffer?
Endelig kjemi! Elevene dine kommer til å føle at de er på laboratoriet uansett om dere er på klasserommet, på skolekjøkkenet eller i et naturfagsrom. Her handler det om kjemiske reaksjoner, og hva som kjennetegner dem.
Kort om innholdet
Elevene skal kunne skille mellom hva som er kjemiske reaksjoner og hva som ikke er det, og kjenne igjen kjemiske reaksjoner i hverdagen sin.
Undervisningsopplegget er i fire deler. Hver del er tenkt til ca 1-2 skoletimer. Bruk den tiden som er naturlig for dere. Se hvor langt dere kommer, og fortsett senere.
Del 1 Kjemiske reaksjoner
Del 2 Forbrenningsreaksjoner
Del 3 Olje, saft, Zalo og en drue
Del 4 Kjemiske reaksjoner i hverdagen
Viktige begreper og nøkkelord:
Kjemisk reaksjon, kjennetegn, fargeendring, gass, utfelling, forbrenning, reagere, oksygen, temperatur, lysglimt, eksplosjon, faremerking, løse seg opp, faseoverganger, fordampe, smelte, kjemiske stoffer, gassdannelse, temperaturendring, lys, ingen reaksjon, faresymbol.
Fagets relevans:
Naturfag er et sentralt fag for å beskrive og forstå hvordan vår fysiske verden er bygget opp.
Kjerneelementet Energi og materie:
Elevene skal forstå hvordan vi bruker sentrale teorier, lover og modeller, og begreper om energi, stoffer og partikler for å forklare vår fysiske verden. Ved å bruke kunnskap om energi og materie skal elevene forstå naturfenomener og se sammenhenger i naturfaget.
Kompetansemål:
Eleven skal utforske faseoverganger og kjemiske reaksjoner og beskrive hva som kjennetegner dem.
Utstyr:
Skjemaer som kan skrives ut
- Del 1: Lag hypoteser
- Del 1: Rapport - blanding av stoffer
- Del 2: Rapport - verdens minste fyrverkeri
- Del 3: Rapport - olje, saft, Zalo og en drue
- PDF 5: Oppsummering av hypotesene fra starten
Undersøkelse i del 1
- rødkålsaft (alternativt: blåbærsaft/te)
- sitronsaft
- vaskepulver til oppvaskmaskin
- blank eddik
- bakepulver
- lettmelk eller skummet melk
- glass, små fat eller petriskåler til å blande i
- skjeer til å måle opp og blande
Å lage rødkålsaft
Rødkålsaft kan lages av fersk rødkål. Kok opp vann og la kålen trekke i vannet i 30 minutter. Avkjøl og sil ut saften. Saften kan fortynnes med vann, ca. 50/50.
Vi anbefaler å bruke fersk rødkål, men rødkål fra pose kan også brukes:
La rødkålen trekke i vann i 10-20 minutter, sil av saften og avkjøl.
Undersøkelse i del 2
- stearinlys
- fyrstikker
- appelsinskall
- mobil
Undersøkelse i del 3
- vannglass
- matolje
- ublandet saft (med sukker)
- Zalo
- en drue
Nettside
Framtiden i våre hender “Miljøgifter”
Lesestoff for lærer
“God kjemi” av Alexander H. Sandtorv, “Livets kjemi” av Hanne S. Finstad
Musikk
Ping Island/Lightning strike
Podkaster:
Didaktiske tips
Last ned tekstversjonen av podkasten.
Faglig bakgrunsstoff
Elevene får høyest grad av medbestemmelse i starten av undervisningsopplegget. Oppgaven elevene får her er åpen og elevene velger selv hvilke stoffer de vil blande. Resten av opplegget har større grad av lærerstyring.
Oppstart: Kjemiske reaksjoner
Vi anbefaler å starte med en undresamtale om hva som ligger i begrepet kjemiske stoffer, og hva som kan skje når vi blander kjemiske stoffer. Etter samtalen skal elevene selv ta stilling til noen påstander om hva som kan skje når vi blander ulike kjemiske stoffer, og begrunne en egen hypotese skriftlig.
Eksperimentet “Bland i vei”
Elevene får muligheten til å blande noen kjemiske stoffer som er vanlige på et kjøkken, og som gir kjemiske reaksjoner med tydelige kjennetegn.
Det kan være litt utfordrende å finne det rette blandingsforholdet for at de kjemiske reaksjonene skal bli tydelige. Det er ikke slik at mer stoff gir mer og tydeligere reaksjon! Heller motsatt. Når vi blander små mengder av stoffene vi har med her, blir de kjemiske reaksjonene tydeligst. Generelt kan vi anbefale disse mengdene:
Flytende stoff: Ca. 1–2 spiseskjeer.
Stoff i pulverform: Ca. en halv teskje.
Rapport
Elevene noterer i et enkelt skjema etterhvert som de blander og utforsker. Det er 4 steg i prosessen:
- Velg to stoffer å blande
- Hypotese. Hva tror du skjer?
- Bland, og observer.
- Ta stilling til om det skjedde en kjemisk reaksjon eller ikke. Videoen i faglig forklaring hjelper elevene med å finne svar på det.
Videre gang i undervisningsopplegget
Del 2 Forbrenningsreaksjoner
Endring i temperatur og lys eller lysglimt er kjennetegn på at det har skjedd en kjemisk reaksjon. I forbrenningsreaksjoner kan vi kjenne at det kommer varme (temperaturendring) og vi vil observere lys. Dette vil elevene se i eksperimentet.
Forbrenningsreaksjoner vil også føre til gassdannelse (karbondioksid), men det vektlegger vi ikke her. Den faglige forklaringen holder fokus på temperaturendring og lys.
Del 3 Olje, saft, Zalo og en drue
I forkant av eksperimentet tar elevene stilling til noen oppsatte påstander og tegner hvordan glasset kommer til å se ut når alle stoffene er i det. Eksperimentet vil ikke gi noen kjemisk reaksjon, og elevene vil ikke observere noen tidligere omtalte kjennetegn på kjemiske reaksjoner. Stoffene vil legge seg lag på lag uten å reagere. Druen er tatt med for å gi en litt artig visuell effekt.
En vanlig misoppfatning er å tro at faseoverganger er kjemiske reaksjoner. I oppgavene i denne delen skal elevene øve på å skille mellom kjemiske reaksjoner og faseoverganger.
Del 4 Kjemiske reaksjoner i hverdagen
I del 4 skal elevene se på påstandene om kjemiske reaksjoner fra starten, og bruke kunnskapen i en oppgave om kjemiske reaksjoner i hverdagen. Dette er en måte for elevene og deg å vurdere om de har forstått fagstoffet.
Quiz om det periodiske system
Som ekstra oppgave kan elevene lage hver sin quiz om det periodiske system. Skriv kjemiske symboler for noen grunnstoff på tavlen og la elevene se om de forstår hva symbolene står for: O (oksygen), Ag (sølv), Au (gull), Kr (Krypton - hint til elevene: Supermann), He (helium - hint: ballonger på 17. mai), C (Karbon, hint: er i alt levende). Cl (hint: svømmebassenger). Ta gjerne med noen molekyler: NaCl (salt, hint: noe vi bruker i middagen), H2O og CO2. Elevene lager så egne spørsmål ut fra det periodiske systemet.
Eksempler på spørsmål:
- Hva betyr det kjemiske symbolet O?
- Hva er det kjemiske symbolet for salt?
Læringsbillett
På vei ut av klasserommet kan elevene få i oppgave å levere inn en “læringsbillett”. De skriver en ting de har lært i løpet av dette emnet for eksempel på en gul lapp og klistrer den på en felles læringsvegg på vei ut i friminuttet.