Prosjekter i 5. til 7. klasse

21.04.2016 ELever fra Haukås forsker på knekkebrød

Hvorfor blir knekkebrød myke i matboksen?

Elsker du knekkebrød i matpakka, men hater at de blir myke? Forskningen til Haukås-elevene gir deg fire løsninger å velge mellom.

Les mer om Hvorfor blir knekkebrød myke i matboksen?
20.04.2016 Forskjellige tegninger av matkasting

Hvorfor kaster vi så mye mat?

Mange får nok et stikk av dårlig samvittighet når spisbar mat går i søppelkassa, og resultatene sjetteklassingene kommer fram til kan tyde på at at det er gode grunner til det: vi kaster mat fordi vi har råd til det, vi handler for mye og vi tar for mye hensyn til datostemplinga. Elevene kan også fastslå at det vi kaster aller mest av er rester fra fat og skål. Rådet deres er enkelt: Spis opp maten din!

Les mer om Hvorfor kaster vi så mye mat?
26.07.2017 Jente sjokkert ser på nettbrett (Forsidebilde)

Hvor går grensen før folk reagerer på stygt språkbruk?

Får du bakoversveis av grove sangtekster og stygg språkbruk i mediene? Eller tenker du ikke over det i det hele tatt? Disse syvendeklassingene har forsket på reaksjoner på stygg språkbruk.

Les mer om Hvor går grensen før folk reagerer på stygt språkbruk?
20.04.2016 Tverlandet-elever plukker blokkebær

Hvorfor er det ingen som plukker blokkebær?

Blokkebær, mikkelsbær, skinntryte - kjært barn har mange navn! Men hvorfor er det ingen som plukker blokkebær? Elevene ved Tverlandet skole går grundig til verks og involverer hele bygda for å finne svar.

Les mer om Hvorfor er det ingen som plukker blokkebær?
18.04.2016 farlige bamser i vaskemaskinen

Hvor farlig er egentlig bamsen min?

En kampanje som sammenligner kosebamser med fryktelige diktatorer får elevene til å reagere. Kan bamsen min være livsfarlig? spør de.

Les mer om Hvor farlig er egentlig bamsen min?
18.04.2016 Hypotesetegning til hvorfor vi beveger armene når vi går

Hvorfor beveger vi armene når vi går?

Prøv å gå uten å bevege på armene. Får du dårligere balanse? Merker du at du går litt som en pingvin? 5B på Eiksmarka har undersøkt hvordan og hvorfor vi bruker armene når vi går.

Les mer om Hvorfor beveger vi armene når vi går?
18.04.2016 Raportforside til prosjekt om tekstilarbeidere i Asia

Hvordan kan vi hjelpe tekstilarbeidere i Asia slik at de får bedre arbeidsforhold og bedre lønn?

I media møtes vi av bilder av forhold i andre land som er svært forskjellig fra vårt eget land, og mange får behov for å hjelpe medmennesker på andre siden av jordkloden. Men hva er det som nytter, hva kan vi som enkeltpersoner gjøre for å påvirke?

Les mer om Hvordan kan vi hjelpe tekstilarbeidere i Asia slik at de får bedre arbeidsforhold og bedre lønn?
18.04.2016 tegning av eldre og yngre person på kjøkken

Hvorfor bryr ikke eldre seg like mye som yngre, når det gjelder å spise matvarer som har gått ut på dato?

Skal maten kastes eller spises når den er utgått på dato? Elevene tester folk i forskjellige aldre for å finne ut hvorfor eldre ser ut til å være mer villige til å spise mat som har passert best før-dato.

Les mer om Hvorfor bryr ikke eldre seg like mye som yngre, når det gjelder å spise matvarer som har gått ut på dato?
18.04.2016 Elefant med matavfall i magen

Hvorfor kaster vi så mye mat?

Elevene frykter at insekter må bli en del av kostholdet i framtiden, så de vil forske på hvordan hvordan man heller kan kaste mindre mat for å sikre en bærekraftig utvikling.

Les mer om Hvorfor kaster vi så mye mat?
18.04.2016 slush med rosa sugerør

Smelter saftkonsentratet før vannet i en frossen saftblanding?

Slush og saftis er digg, men hvorfor blir man sittende igjen med bare frossent vann til slutt? 7. trinn på Workinnmarka skole i Tromsø har funnet ut hvorfor det er sånn!

Les mer om Smelter saftkonsentratet før vannet i en frossen saftblanding?
  1. Hvem husker best av gamle og unge? (10.06.2015)
  2. Prosjekt øyemål (10.06.2015)
  3. Hvorfor prøver mange å røyke og hvordan blir man avhengig av røyk og sigaretter når man vet at det er helseskadelig? (10.06.2015)
  4. Hvorfor speiler objekter seg i vann? (10.06.2015)
  5. Presterer vi bedre med musikk? (10.06.2015)
  6. Hvor var det kverner i bygda vår, hvorfor var de der og hvorfor sto de der de sto? (10.06.2015)
  7. Betyr gruppestørrelse og gruppesammensetning noe for hvor mye vi lærer? (10.06.2015)
  8. Hvorfor får man lyst til å danse av musikk? (10.06.2015)
  9. Hvorfor opplever vi at maten vokser i munnen når vi blir spurt og skal snakke? (10.06.2015)
  10. Kva meiner ein med skritt som lengdemål, og kor mange skritt går vi eigentleg på ei veke? (10.06.2015)
  11. Hvilke tekstiler isolerer best mot kulde? (10.06.2015)
  12. Hva skjer med oss når vi sover for lite? (10.06.2015)
  13. Hvorfor går tiden fort når man har det gøy og sakte når man har det kjedelig? (10.06.2015)
  14. Hvor mange heliumsballonger trenger et barn for å lette? (27.06.2014)
  15. Blir vi smartere på skolen når vi spiser sunn frokost og går/løper? (04.06.2014)
Flere artikler kategorisert under Prosjekter i 5. til 7. klasse (161)
  1. KULTUR OG HISTORIE
  2. KROPP OG HELSE
  3. SPRÅK OG TALL
  4. VERDENSROMMET
  5. HAV OG VANN
  6. DYR OG NATUR
  7. TEKNOLOGI
  8. MILJØ OG KLIMA
  9. Alle