Lærerveiledning trinn 6

Det er viktig at forskere forteller andre om forskningen. Igjen får elevene medvirke i prosessen: de skal velge hvordan de skal presentere forskningen sin. 

Gå direkte til:

Nysgjerrigpertorg

Forskningsplakat

Forskningsrapport

Nysgjerrigpertorg

På et Nysgjerrigpertorg går faglig og sosial læring hånd i hånd. Elevene får både mulighet til å formidle egen forskning og bli kjent med andres. Det er en felles opplevelse der samarbeid og elevmedvirkning er i fokus. Et Nysgjerrigpertorg kan gjennomføres for hele skolen, på trinnet eller innad i en klasse. 

Mål for elevene i arbeidet med Nysgjerrigpertorg: 
-Jeg kan presentere forskningen vår i samarbeid med andre. 
-Jeg kan være et godt publikum og bli kjent med andres forskning. 

Organisering av Nysgjerrigpertorg 
Det er vanlig å bruke en time på gjennomføringen av et Nysgjerrigpertorg. I løpet av denne tiden skal elevene både formidle selv og være publikum for andre.  

Dette kan organiseres ved at elevgruppen deles i tre. En rød, en blå og en gul gruppe. Fargegruppene presenterer i 20 minutter hver og er publikum i 40 minutter.  

Trykk her for å laste ned en redigerbar tidsplan.

Innad i fargegruppen er det lurt å dele elevene i toergrupper for å sikre at alle har noen å gå sammen med rundt på Nysgjerrigpertorget. Sammen har de to en billett som viser hvilken fargegruppe de tilhører. Billetten gir også oversikt over alle problemstillingene som blir presentert på Nysgjerrigpertorget. 

Trykk her for å laste ned redigerbare billetter. 

Hvis Nysgjerrigpertorget gjennomføres for hele skolen kan det være nyttig at hver av elevgruppene presenterer på eget område, f.eks. klasserom. På denne måten blir elevene bedre kjent med hele skolen sin uten at det blir for mange elever samlet på et sted. Det er viktig at det er lærere til stede på alle områdene for å hjelpe elevene med gjennomføringen. 

Elevene presenterer egen forskning 
Når elevene presenterer egen forskning bør de ha med problemstillingen sin, hypotesene, undersøkelser elevene har gjort og hva de fant ut. 
Elevene bør få medvirke til hvordan de presenterer forskningen. Her er noen ideer som kan deles med elevene.

  • Noe av materiellet som er brukt i forskningen ligger fremme 
  • Bilder/film av noe elevene har gjort deles
  • Publikum kan få svare på noen spørsmål som er stilt i løpet av forskningen
  • Publikum kan få prøve eksperimenter som har blitt gjort
  • Forskningsplakat  
  • Tipsplakat 

Nysgjerrigperkonkurranse 
Dere kan ha en konkurranse knyttet til Nysgjerrigpertorget. Dette kan være en fin felles opplevelse som er motiverende og spennende for mange elever. Elevrådet, FAU, lærere og skoleledelse kan bidra inn i juryen. Det er lurt å utvikle noen enkle kriterier som tar utgangspunkt i Nysgjerrigpermetoden. Disse må gjøres kjent for elevene.

Forskningsplakat

En vanlig måte å fortelle om forskning på, er å lage plakater og presentere de for andre. En forskningsplakat skal fortelle det viktigste fra prosjektet med tekst, bilder og diagrammer. Forskningsplakaten skal fungere sammen med en kort muntlig presentasjon. En slik plakat kan for eksempel være en del av et Nysgjerrigpertorg.  

Her er en illustrasjon som viser hvordan en forskningsplakat kan bygges opp.

Forskningsrapport

Forskere lager forskningsrapporter for å fortelle om prosjektene sine og dokumentere funnene. Det er viktig at dere i samspill med elevene finner ut hvem som kan ha interesse av forskningen. Disse kan være mottakere av rapporten.  

Forskningsrapporten skal vise sammenhengen mellom problemstillingen, hypotesene, undersøkelsene og hva elevene har funnet ut. Hvordan elevene jobber med rapporten er avhengig av elevenes alder og modenhet, skriveferdigheter og antall elever som har vært med på prosjektet. 

Vi anbefaler at elevene strukturerer rapporten etter trinnene i Nysgjerrigpermetoden. Nedenfor finner dere forslag til hva som kan være med i rapporten knyttet til hvert trinn. 

1. Dette lurer vi på 
Hva er problemstillingen, og hvorfor valgte dere akkurat denne? Hva er det ved dette temaet som interesserer dere, og hvorfor synes dere det er viktig å forske på dette?

2. Lag hypoteser 
Hvilke hypoteser har dere? Hvorfor valgte dere akkurat disse hypotesene? 

3. Legg en plan 
Hva planla dere å gjøre for å teste hver enkelt hypotese, og hvorfor? Hvordan ville dere organisere arbeidet? 

4. Test hypotesene 
Beskriv gjennomføringen av testingen. Hva ble gjort? Gikk alt som planlagt? Få med det som gikk galt også. Hva gjorde dere med opplysningene dere fikk inn? Sørg for å få med resultatene i rapporten. Ta med både spørreskjemaer og svar, tabeller, e-poster og annet som viser hva dere har gjort og funnet. 

5. Drøft og oppsummer 
Reflekter over hva dere har funnet ut. Ta først for dere hver enkelt hypotese og skriv og diskuter om resultatene styrker eller svekker den. Husk selvkritikk, kildekritikk og feilkilder – kan dere stole på det dere har funnet ut? Hvordan tolker dere resultatene samlet? Kan dere gi en konklusjon på problemstillingen? Hvordan kan resultatene være nyttige for andre? 

6. Del med andre 
Hva var det dere fant ut som kan være interessant for andre å høre om? Hvem vil dere fortelle om forskningen deres til, og hvordan? Er det noe her som dere eller andre kan forske videre på? Hva fungerte bra i prosjektet, og hva ville dere ha gjort annerledes?  


 

 

Tilbake

Meldinger ved utskriftstidspunkt 26. november 2024, kl. 07.55 CET

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.