Feilkilder
Kan dere stole på forskningen deres? Feilkilder kan oppstå når som helst i forskningsprosessen; vi kan finne forskningsfeil i planleggingen, i innsamlingen av data og i oppsummeringen. Ikke vær redd for å påpeke dette. Det er en styrke å vise at dere reflekterer over eventuelle svakheter ved egen forskning.
Forslag til spørsmål dere kan diskutere:
- Er det noe som kan ha påvirket resultatene?
- Kan noen ha misforstått spørsmålene?
- Kan noen av målingene ha blitt feil?
- Kan vi stole på opplysningene vi har fått fra kildene våre?
- Var vi nøyaktige nok under innsamlingen og registreringen?
- Kan vi tenke oss andre mulige feilkilder, for eksempel når det gjelder utstyr?
Tips: Presenter resultatene for andre elever som ikke har vært med på undersøkelsen, og gi dem i oppgave å være kritiske til resultatene.
Utdrag fra rapporten til elever som forsket på hvorfor knekkebrød blir myke i matboksen:
Feilkilder:
- Vi glemte å føre opp aluminiumsfolien. Da vi oppdaget det hadde vi gjemt hvilken plass den fikk.
- Vi glemte å teste matbokser av plast med og uten hull slik vi hadde planlagt.
- Vi la fårepølser på alle knekkebrødene, men vi la det på "boblesiden" på noen og på den flate siden på noen. Derfor ble det ikke riktig når vi skulle gjøre trykketesten. Vi har bestemt oss for å gjøre alt en gang til.