Rydde i opplysningene

Rydd i dataene dere har samlet inn, slik at dere får oversikt over hva dere egentlig har funnet ut. Hvordan dere rydder avhenger av hva slags data dere har samlet inn, og hypotesene dere tester.

Et søylediagram blir ofte brukt når vi skal sammenligne noe, fordi forskjellene kommer tydelig fram.

Illustrasjon søylediagram
I forskningsprosjektet «Hvorfor klør vi?» valgte elevene å samle dataene i en tabell som de overførte til et diagram, da de skulle teste hypotesen «Vi tror at når vi snakker om å klø, så klør vi».

Her er noen av forskningsnotatene til elevene som forsket på “Hvorfor er folk sure på t-bane, buss og trikk?”. De ryddet i forskningsnotatene og viste fram resultatet slik:

Avstemning St Sunniva

5. trinn på Haukås skole forsket på “Hvorfor går tiden noen ganger fort og noen ganger sakte?”.

Illustrasjon tid
Barn i ring
Elevene rydder i opplysningene de har fått inn. Et av funnene i prosjektet var at en time bare føltes som 40 minutter når de var sammen med noen. Resultatet valgte de å vise som et kakediagram, altså et sirkeldiagram.
Kakediagram
TilbakeNeste

Meldinger ved utskriftstidspunkt 6. november 2024, kl. 01.19 CET

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.