Lærerveiledning trinn 3
Det er flere måter for å teste hypoteser. Intervju, spørreskjema, observasjon, forsøk og informasjonssøk er undersøkelser som ofte brukes i Nysgjerrigperprosjekter. Noen reiser på ekskursjoner for å finne ut mer, eller spør forskere og andre fagfolk.
Bruk tid sammen med elevene til å tenke gjennom hvilken type informasjon dere trenger, og hvilke undersøkelser som egner seg best.
Nyttige forberedelser
Før elevene skal ut i felt og utføre eksperimenter, telle, måle, fotografere, observere, snakke med andre, spørre og grave kan det være nyttig å trene litt i forkant.
- Skal elevene gjøre forsøk eller eksperimenter? Gå gjennom de ulike faktorene som kan påvirke forsøket, som utstyr og måleteknikker.
- Skal elevene ringe til noen? Øv på å gjennomføre en telefonsamtale, for eksempel å presentere seg og forklare hva man vil.
- Skal elevene intervjue noen? Øv på å intervjue hverandre. Ta en ekstra sjekk av opptaksutstyr eller øv på å notere fra et intervju.
- Skal elevene sende brev eller e-post? Lær hvordan man skriver slike henvendelser, formelle eller uformelle.
- Skal elevene observere? Lag observasjonsskjema og tren på å bruke det.