Lesekroken: Et intervju uten spørsmål
Les en artikkel som er bygget opp som et intervju, men uten at spørsmålene står i teksten. Elevenes jobb blir å finne svarene og deretter lage spørsmålene.
Last ned materiellet til utskrift:
- Oppgaver og lærerveiledning (PDF)
- Artikkelen "Slik spionerer forskerne på dyra" (PDF) Artikkelen er fra Nysgjerrigper-bladet nr. 2-2021 som kommer ut til abonnenter ca. 10. mai.
Artikkelen "Slik spionerer forskerne på dyra" er et intervju med fotografen Even Hønsen Agerup og dyreforskeren John Odden. De bruker viltkamera for å ta bilder av dyr når de selv ikke er til stede. Det er ti (eller egentlig elleve) svar i teksten, men ingen spørsmål.
Svarene kan man lett identifisere, de har alle en replikkstrek foran seg, –. Dessuten er språket i direkte tale, det er akkurat de ordene Even eller John brukte da de ble intervjuet. Se for eksempel i første avsnitt. Det Even sier, er
markert med gult:
– Man kan få øye på alle slags dyr og fugler! sier Even Hønsen Agerup (25) og ramser opp:
– Rev, mår, gaupe, grevling, rådyr, elg, hauker, nøtteskriker – og i alle typer terreng, fra nede ved vannkanten til oppe på en fjelltopp.
Svaret til Even er delt opp i to, med en beskrivelse av han mellom. Det interessante er at vi ikke kan se spørsmålet til intervjueren. Likevel kan vi gjette oss fram til hva Oda Tømte kan ha spurt om. For eksempel kan hun ha sagt:
- – Hva kan man få øye på med et viltkamera?
Svaret «Man kan få øye på alle slags dyr og fugler!» er da rimelig å svare. Men det finnes også andre muligheter, der ordene ikke er så direkte sammenknyttet.
- – Hva slags dyr kan et viltkamera ta bilde av?
- – Hva kan skje om en bruker et viltkamera?
Jobb sammen i klassen med dette svaret, og prøv dere så på det neste. La elevene finne svaret til Even med å lete etter replikkstrek. Hans neste svar er:
– Jeg bruker det for å se hvilke dyr som går hvor, og til hvilken tid, forklarer han.
Spør så: Hvilket spørsmål kan Oda ha stilt her?
La elevene jobbe videre med resten av svarene i teksten. Sammenlikn gjerne i fellesskap og se om det er flere varianter av spørsmål som kan passe til samme svar.
Som en ekstra utfordring kan elevene prøve å finne alle verbene Oda har brukt for å vise at Even og John svarer. I første eksempel er det ramser opp. Forfatteren varierer så med forklarer og forteller, før hun i resten av teksten bruker bare sier.
Last ned oppgavene som en pdf-fil du kan skrive ut til elevene eller vise på skjerm
1. Viltkamera utenfor vinduet ditt
Jobb sammen i grupper.
a) Tenk dere at dere satte et viltkamera utenfor vinduet der dere sover.
b) Hva tror dere kameraet ville fanget opp i løpet av natta, når dere er på skolen eller på ettermiddagen? Fortell hverandre.
2. Finn spørsmålene i intervjuet
Artikkelen er et intervju med Even og John, men spørsmålene mangler.
Eksempel: Svaret er: – Man kan få øye på alle slags dyr og fugler!
Spørsmålet kunne vært: – Hva kan man få øye på med et viltkamera?
a) Hvordan ser du hvor svarene til Even og John er i teksten?
b) Skriv spørsmålet som kunne passe til svarene til Even og John.
c) Sammenlikn spørsmålene dine med en annens spørsmål
3. Detektivlesing
Er det lov å sette opp et viltkamera for å sjekke hvem som er i skolegården om natta? Begrunn svaret.
b) Om et tre faller foran et viltkamera, vil kameraet få med det på film? Begrunn svaret.
c) Hvis du ikke liker dyr, har du lov til å bruke et viltkamera da? Begrunn svaret.
Meldinger ved utskriftstidspunkt 23. desember 2024, kl. 20.24 CET