En utforskende arbeidsmetode for grunnskolen
Nysgjerrigper handler om å lære elever å bruke vitenskapelig metode som verktøy for å skaffe seg ny kunnskap.
Å øve seg på å forske på egne spørsmål og vurdere egne og andres data kritisk, gir erfaring som er god å ha når elevene skal navigere i en verden med informasjonsoverflod og falske nyheter. I tillegg er det uendelig mange muligheter for å lage god undervisning - helt uavhengig av temaet man forsker på.
“Nysgjerrigpermetoden er fremtidens undervisning og en gavepakke til både lærere og elever.
Vibecke H. Moldestad, lærer Rolland skole
En utforskende arbeidsmetode for alle fag
Nysgjerrigpermetoden er en vitenskapelig, prosjektbasert arbeidsmetode som kan brukes i alle fag i grunnskolen, og på alle trinn. Nysgjerrigpermetoden integrerer arbeid med grunnleggende ferdigheter, kjerneelementer og kompetansemål i fagene og sosial kompetanse.
Seks trinn fra problemstilling til presentasjon
Nysgjerrigpermetoden er en forenklet utgave av hypotetisk-deduktiv metode, som har vært i bruk i forskning og vitenskap i århundrer.
Nysgjerrigpermetoden har seks trinn og kan gjerne kalles "en oppskrift på å forske". Elevene skal selv finne en problemstilling som de formulerer hypoteser til. I fellesskap skal de utvikle, velge ut og gjennomføre undersøkelser for å samle inn data og teste hypotesene. Resultatene vurderes, elevene oppsummerer og trekker sine konklusjoner, og avslutningsvis presenterer de forskningsprosjektet for andre.
Bevissthet om hvordan kunnskap blir til
Med Nysgjerrigpermetoden ønsker vi at elevene skal få innblikk i grunnleggende trekk ved vitenskap og få jobbe kreativt og vitenskapelig i samarbeid med andre.
Nysgjerrigpermetoden handler om å bli bevisst hvordan vi skaffer oss ny kunnskap og hvor etablert kunnskap kommer fra. Dette er fagovergripende kompetanse som ikke blir utdatert.
Les mer
- "Ingen barn forsvant under eksperimentet" på utdanningsnytt.no.
Meldinger ved utskriftstidspunkt 30. oktober 2024, kl. 22.36 CET