Til skoleleder

Gratulerer så mye med plass på Nysgjerrigperkurs!

Som leder i skolen er du en viktig brikke for å lykkes med utforskende metode i skolen, og den viktigste oppgaven du har er å sette av tid for utvikling i lærernes tid.

Praktiske detaljer om kurset har vi sendt dere på e-post. I tillegg har vi samlet litt generell informasjon om kursrekken dere har fått plass på, og noen tips og triks på veien.

Hva må vi forberede oss på før samlingen?

Det fint om lærerne bruker f.eks. 15 minutter på å orientere seg på nysgjerrigper.no. Ellers trenger dere ikke forberede noe. 

Nysgjerrigper i skolens årshjul

Det er lurt å sette av tid til arbeid med Nysgjerrigpermetoden i utviklingstiden til lærerne.

Hva gjør vi etter kurs?  

Sett av tid til å dele tanker fra parallellsesjonene og til at lærerne trinnvis får snakke sammen om veien videre med prosjektet på skolen deres. Husk at det må være rom for å prøve og feile, dette er en endringsprosess for veldig mange, og vi ønsker en lav terskel for alle å teste ut denne metoden i undervisningen. 

Sett en frist for å samle inn problemstillinger på trinnene

Sett av tid på utviklingstiden til at lærerne kan sitte trinnvis og sortere problemstillingene i kategoriene “forskbare” og “ikke forskbare”. 

Deretter er det lurt med en felles samling med ressurslæreren deres. Hen vil da hjelpe lærerne videre i prosessen, med fokus på organisering av elevgruppene. 

Nysgjerrigpertorg

Praktisk informasjon om torget

To uker før Nysgjerrigpertorget bør lærerne få en e-post med informasjon om hva de må gjøre før torget. Vi sender dere forslag til e-post som dere kan redigere og sende videre. Den uken dere har torget, er det viktig at lærerne har tid til å ordne praktiske detaljer.

Evaluering

Etter torget kommer vi til dere for en refleksjons- og evalueringsøkt. Vi anbefaler å gjøre dette i uken etter torget. 

Meldinger ved utskriftstidspunkt 22. februar 2025, kl. 10.53 CET

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.