Rolland skole vant Nysgjerrigper-konkurransen 2021
Rolland skole i Bergen tok gull i Forskningsrådets Nysgjerrigper-konkurranse, NM i forskning for barn. Her kan du lese mer om vinnerne og se filmer om alle finalistene!
Se offentliggjøring av vinnerne
Gull for forskning på brostein
Brostein er fint, men kan være farlig for blinde og upraktisk for rullestolbrukere og syklister. Hva er mest miljøvennlig av brostein og asfalt? Hva koster mest? Og hvem er det egentlig som bestemmer hvor mye brostein det skal være i en by?
Elevene i 3b ved Rolland gikk vitenskapelig til verks. De formulerte hypoteser og prøvde dem ut systematisk og vitenskapelig. Klassen har intervjuet forskere og fagfolk, besøkt byantikvaren og kontaktet Norges handikapforbund. Forskningsprosjektet deres var så solid at de vant gullpremien i Forskningsrådets Nysgjerrigper-konkurranse. Som vinnere fikk klassen hederstittelen Årets nysgjerrigper og 30 000 kroner, hvorav halvparten er øremerket tiltak som skal fremme bruk av vitenskapelig metode på skolen.
– Å lære seg å tenke kritisk blir viktigere og viktigere, sier administrerende direktør i Forskningsrådet Mari Sundli Tveit. – Barn greier ofte å stille spørsmål om ting vi voksne tar for gitt. Men alle trenger hjelp til å lære hvordan man kan jobbe seg fram til best mulige svar. Det er det Nysgjerrigpermetoden og Nysgjerrigper-konkurransen handler om, sier Sundli Tveit.
Sølvvinnere
I tillegg til gullvinneren ble det kåret to sølvvinnere. De kommer fra Haukås skole i Bergen og Bekkestua barneskole i Bærum.
Hvorfor blir tyggis hard?
Elever på 5. trinn ved Haukås skole i Bergen lurte på om det er spyttet som gjør tyggisen hard eller temperaturen eller om det skyldes at det er mikroplast i tyggisen? De fikk sølvpremie for prosjektet. Les mer
Hvorfor får man tårer av å skjære løk?
Den andre sølvpremien gikk til elever i 3B på Bekkestua barneskole. De har skåret seg gjennom enorme mengder løk, prøvd både visir og vernebriller, kokt, fryst og stekt for å finne svar på hvorfor man gråter når man skjærer løk. De har også undersøkt hvordan man kan hindre at det stikker og svir og tårene renner. Les mer.
Bronsevinnere
Alle prosjektene som kom til finalen får bronsepremie! De får t-skjorter, fire-på-rad-spill og diplomer tilsendt i posten.
Her kan du se videoer med alle finalistene der de forteller om forskningen sin.
Region nord
- Bispehaugen Skole, 7a: "Hvorfor foretrekker noen Coca Cola og andre Pepsi, og kjenner man i det hele tatt forskjellen?" (Trondheim, Trøndelag)
- Nesna skole, 4. klasse: "Hvordan kan vi lære oss å like all slags mat?" (Nesna, Nordland)
- Testmann Minne skole, 2A: "Hvorfor bruker ikke alle hjelm når de sykler?" (Indre Fosen, Trøndelag)
- Trondheim International School, 6. trinn: "Hvordan påvirker musikk en persons humør og hva er det som bidrar til at følelsene blir påvirket?" (Trondheim, Trøndelag)
Region sør
- Brentemoen skole, 5. trinn: "Hvorfor bruser colaen når vi har mentos oppi?" (Lillesand, Agder)
- Hornnes barneskule, 1. klasse: "Korleis snakkar kattar?" (Evje og Hornnes, Agder)
- Solås skole, 5c: "Hvorfor er noen mykere i kroppen enn andre?" (Gjesdal, Rogaland)
- Storevarden skole, 3.trinn: "Hvorfor blir tyggisen hard?" (Sola, Rogaland)
- Storevarden skole, 7. trinn: "I fyr og flamme - hvilke brannfarlige ting har vi på 7.trinn i hjemmene våre?" (Sola, Rogaland)
Region vest
- Fresvik EnSpire Skule, Mellomtrinnet: "Prosjekt vasstett" (Vik, Sogn og Fjordane)
- Skjold skole, 6. trinn: "Hva fører til redsel for mørket?" (Bergen, Vestland)
Region øst
- Bondi skole, 4A: "Hvorfor gir vi bort så mye klær til Fretex og hva skjer med klær som er ødelagt?" (Asker, Viken)
- Haslum Skole, 7A: "Hva er den beste måten å komme seg til skolen på for en 7.klassing?" (Bærum, Viken)
- Hedemarken friskole, 4. klasse: "Hvorfor har vi tacofredag?" (Løten, Innlandet)
- Holmen skole, 2A: "Vokser trær av seg selv?" (Oslo, Oslo)
- Nordby skole, 3. klasse: "Hvorfor banner vi, og hvem banner mest av gutter og jenter?" (Rælingen, Viken)
Fra norske skoler i utlandet
- Den Norske skole Gran Canaria, 5. og 6. klasse: "Hvilken frukt eller grønnsak gir mest strøm?" (Gran Canaria, Spania)
- Den norske skolen i Brussel, 1.-3. trinn: "Har lunsjen vår noe å si for konsentrasjonen på slutten av skoledagen?" (Brussel, Belgia)
Meldinger ved utskriftstidspunkt 22. februar 2025, kl. 10.51 CET