Finalister i Nysgjerrigper-konkurransen 2021

Nå er det endelig klart: Her er alle finalistene i Nysgjerrigper-konkurransen 2021.

Barn sitter i gruppe foran en datamaskin
Mange har ventet i spenning. 21 prosjekter går videre i barnas forskningskonkurranse. Illustrasjonsfoto: Shutterstock

I år deltok nesten 2400 elever med ca. 170 forskningsprosjekter i konkurransen. Nå er 21 finalister fra hele landet klare, og juryen skal i gang med den vanskelige jobben med å kåre vinnerne. 

Vinnerne avsløres 6. mai. Vi sender offentliggjøring av vinnere på Nysgjerrigpers YouTube-kanal. Følg med!

Klassen som vinner Nysgjerrigper-konkurransen, får 30 000 kroner og den gjeve tittelen Årets nysgjerrigper. Juryen ledes av klimaforsker Bjørn H. Samset og representanter fra de regionale vitensentrene i landet.

Finalister i Nysgjerrigper-konkurransen 2021

Finalistene er fra regionene nord, sør, vest og øst – og fra to norske skoler i utlandet. Her kan du lese rapportene de har sendt inn. 

Region nord

  • Bispehaugen Skole, 7a: "Hvorfor foretrekker noen Coca Cola og andre Pepsi, og kjenner man i det hele tatt forskjellen?" (Trondheim, Trøndelag)
  • Nesna skole, 4. klasse: "Hvordan kan vi lære oss å like all slags mat?" (Nesna, Nordland)
  • Testmann Minne skole, 2A: "Hvorfor bruker ikke alle hjelm når de sykler?" (Indre Fosen, Trøndelag)
  • Trondheim International School, 6. trinn: "Hvordan påvirker musikk en persons humør og hva er det som bidrar til at følelsene blir påvirket?" (Trondheim, Trøndelag)

Region sør

  • Brentemoen skole, 5. trinn: "Hvorfor bruser colaen når vi har mentos oppi?" (Lillesand, Agder)
  • Hornnes barneskule, 1. klasse: "Korleis snakkar kattar?" (Evje og Hornnes, Agder)
  • Solås skole, 5c: "Hvorfor er noen mykere i kroppen enn andre?" (Gjesdal, Rogaland)
  • Storevarden skole, 3.trinn: "Hvorfor blir tyggisen hard?" (Sola, Rogaland)
  • Storevarden skole, 7. trinn: "I fyr og flamme - hvilke brannfarlige ting har vi på 7.trinn i hjemmene våre?" (Sola, Rogaland)
Mikroskopbilder av ulike typer regnjakkestoff i lilla,blått, gult og rødt
Mellomtrinnet på Fresvik skule har studert regnjakkestoff i mikroskop for å finne ut hva som gjør materialer vanntette. (Bilde fra rapporten)

Region vest

  • Fresvik EnSpire Skule, Mellomtrinnet: "Prosjekt vasstett" (Vik, Sogn og Fjordane)
  • Haukås skole, 5. trinn: "Hvorfor blir tyggis hard?" (Bergen, Vestland)
  • Rolland skole, 3b: "Hvorfor er det så mye brostein i Bergen sentrum?" (Bergen, Vestland)
  • Skjold skole, 6. trinn: "Hva fører til redsel for mørket?" (Bergen, Vestland)

Region øst

Håndskrift fra rapport: Hvorfor banner vi, og hvem banner mest av gutter og jenter
3. klasse på Nordby skole har forsket på banning. (Bilde fra rapporten)
  • Bekkestua barneskole, 3B: "Hvorfor får man tårer av å skjære løk?" (Bærum, Viken)
  • Bondi skole, 4A: "Hvorfor gir vi bort så mye klær til Fretex og hva skjer med klær som er ødelagt?" (Asker, Viken)
  • Haslum Skole, 7A: "Hva er den beste måten å komme seg til skolen på for en 7.klassing?" (Bærum, Viken)
  • Hedemarken friskole, 4. klasse: "Hvorfor har vi tacofredag?" (Løten, Innlandet)
  • Holmen skole, 2A: "Vokser trær av seg selv?" (Oslo, Oslo)
  • Nordby skole, 3. klasse: "Hvorfor banner vi, og hvem banner mest av gutter og jenter?" (Rælingen, Viken)

Fra norske skoler i utlandet

  • Den Norske skole Gran Canaria, 5. og 6. klasse: "Hvilken frukt eller grønnsak gir mest strøm?" (Gran Canaria, Spania)
  • Den norske skolen i Brussel, 1.-3. trinn: "Har lunsjen vår noe å si for konsentrasjonen på slutten av skoledagen?" (Brussel, Belgia)

Meldinger ved utskriftstidspunkt 22. februar 2025, kl. 11.05 CET

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.