Lær Nysgjerrigpermetoden med forskersprint!
Elevene får utdelt en problemstilling og skal forsøke å finne svar i løpet av en eller to skoletimer. Hensikten er å lære Nysgjerrigpermetodens seks trinn.
Hvorfor folder vi hendene ulikt?
Noen folder alltid hendene med den høyre tommelen øverst, andre med venstre tommel øverst. Hvorfor det?
Tidsramme: 1 skoletime
Utstyr: Noe å notere på. Elevene skal i hovedsak bruke personer i klasserommet eller i nærheten som testpersoner.
Hvorfor krøller matpapiret seg i hånda?
Legger du et mellomleggspapir i hånda vil det krølle seg sammen. Hvorfor skjer det?
Tidsramme: 1-2 skoletimer
Utstyr: Mellomleggspapir (ett til hver elev), noe å notere på og enkelt utstyr som vann, annet papir, glass, varme og kalde overflater
Hvorfor oppbevares frø i aluminiumsposer?
Tidsramme: 1-2 skoletimer
Utstyr: Testbiter av ulike materialer, som for eksempel plast, papir, tre, tekstil og aluminiumsfolie. Vann, lys og andre faktorer som materialene påvirkes av.