Hjelp forskerne med å undersøke skolegården din

Vil klassen din være med på et stort, felles forskningsprosjekt? Bli med på forskningskampanjen om skolegårder!  

Som elev tilbringer du mye tid ute på skolen. Da er det viktig at det er et godt sted å være, at du kan leke, være sosial og fysisk aktiv. Det er også viktig at det er noe for alle å gjøre, uansett hva man liker.  

 Forskere har undersøkt hva som skal til for at uteområdene kan bli bra, men vi vet ikke nok om hvordan skolegårder rundt i landet faktisk er. Det kan dere hjelpe oss med! 

 Oppdrag: Undersøk skolens uteområde 

I Forskningskampanjen går mange elever sammen for å finne ut av noe som forskere trenger svar på. I år er oppdraget å finne ut hvor stor uteplass dere har på skolen og hvordan plassen blir brukt. Dere skal blant annet bruke kart og måle, telle ting som lekeapparater, trær og fotballmål og observere aktiviteter.  

 På nettsiden kan dere sammenligne deres skole med andre skoler i landet. Kanskje det er vanlig å spille fotball på din skole, mens andre spiller mest slåball? 

Alle klasser kan melde seg på 

Har dere lyst til å være med? Meld dere på på miljolare.no

Hvordan bør skolenes uteområde være? 

Professor Kine Halvorsen Thorén har forsket på skolers uteområde, og hun gleder seg til å se hva dere finner ut. 

– Vi vet veldig lite om norske skolegårder, for eksempel hvor store de er eller hva de inneholder. Vi vet heller ikke hva elevene synes om skolegårdene sine og om det er nok å gjøre enten det er om sommeren eller om vinteren. Så dette er en fantastisk mulighet for oss som er arbeider med forskning på dette feltet, sier hun. 

 I forskningsprosjektet fant forskerne ut flere ting som er viktige for at elever trives og er aktive på skolen.  

  En skolegård er bra når:  

  •  Det er variert natur, for eksempel fine lekeområder med trær og busker som skygger for sola og litt ujevnt terreng.  
  • Elever kan velge mellom forskjellige lekeapparater og annet utstyr slik at de kan være fysisk aktive.  
  • Det er litt forskjellige typer områder med ulik størrelse slik at du kan velge om du vil leke, klatre, spille fotball eller bare sitte i en krok og snakke med vennene dine. 

 Det er ikke noe fasitsvar på hvor stor skolegården bør være, men resultatene fra forskningsprosjektet tyder på hvis det er mindre enn 20m2 per elev, kan det bli litt for trangt. 

Meldinger ved utskriftstidspunkt 30. oktober 2024, kl. 22.36 CET

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.