For lite snakking i timen
Sier læreren at dere skal være stille i timen? Ny forskning viser at førsteklassinger faktisk snakker for lite.
Av Kjersti Busterud/NTB
Førsteklassinger får for få muligheter til å snakke i klasserommet, sier Atle Skaftun. Han er professor ved Lesesenteret. Sammen med professor Åse Kari H. Wagner har han fulgt med på hva elevene i seks ulike førsteklasser gjør i norsktimene. Der var det ganske stille. Elevene arbeidet ofte rolig med oppgavene sine, eller hørte på at læreren snakket.
– Hvis elevene fikk snakke, var det for å svare på lærerens spørsmål, sier han.
Det var få vanlige samtaler mellom læreren og elevene. Det var også veldig sjelden elevene snakket sammen i grupper eller to og to. Det synes forskerne ved Lesesenteret er synd. Å snakke sammen regnes nemlig som en grunnleggende ferdighet, på samme måte som lesing, skriving og regning.
Mer prating i barnehagen
– I barnehagen er man veldig opptatt av at barna skal bli flinkere til å snakke. Det glemmer man dessverre litt når barna begynner på skolen, sier Atle.
For læreren kan det selvfølgelig være vanskelig hvis alle i klassen snakker i munnen på hverandre. Men Atle tror elevene kan lære mer hvis de får mer tid til å snakke.
– Når elevene får snakke om fagene seg imellom, kan de utforske problemer på sin måte, sier han.
Kanskje har du selv opplevd at du kommer inn i timen full av energi, og har mange ting du lurer på eller vil fortelle. Og så må du bare sitte stille og høre på det læreren forteller. Da er det kanskje ikke så lett å følge med heller.
Forskerne følger nå elevene videre i 2. klasse for å finne ut om de får snakke mer i timene der.
Førsteklassingen
Mads Dalen-Døssland begynte i 1. klasse i høst. Han synes elevene får snakke omtrent like mye som læreren.
– Vi får snakke, men vi må rekke opp hånda først, sier han. Han synes det kan bli kjedelig i timen hvis læreren snakker lenge.
– Det er morsomst i timen hvis vi får leke. Hvis vi må sitte stille lenge og høre på læreren, kan det bli litt kjedelig.
Meldinger ved utskriftstidspunkt 22. desember 2024, kl. 12.36 CET