Om Nysgjerrigpermetoden

Nysgjerrigpermetoden er en vitenskapelig, prosjektbasert arbeidsmetode som kan brukes i alle fag i grunnskolen, helt fra første klasse. Metoden integrerer arbeid med grunnleggende ferdigheter, kompetansemål i fagene og sosial kompetanse.

Nysgjerrigpers arbeidsmetode er en forenklet variant av hypotetisk-deduktiv metode. Elevene skal selv finne en problemstilling som de formulerer hypoteser til. Sammen skal de så utvikle, velge ut og gjennomføre metoder for å samle inn data og teste hypotesene. Resultatene vurderes, elevene oppsummerer og trekker sine konklusjoner, og avslutningsvis presenterer de forskningsprosjektet for andre.

Introduksjonsfilmer

Se innføringsfilm om Nysgjerrigpermetoden på YouTube. Filmen er rettet mot elever som skal bruke metoden.

Se også film om hvordan finne gode spørsmål å forske på.  

Nysgjerrigpermetoden i hvit skrift på gul bakgrunn

Hvorfor bruke Nysgjerrigpermetoden?

Med Nysgjerrigpermetoden ønsker vi at elevenes skal få innblikk i grunnleggende trekk ved vitenskap og få jobbe kreativt og vitenskapelig i samarbeid med andre. Nysgjerrigpermetoden handler om å bli bevisst hvordan vi skaffer oss ny kunnskap og hvor etablert kunnskap kommer fra. Dette er fagovergripende kompetanse som ikke blir utdatert.  

Nysgjerrigpermetoden (Hovedtekstbilde)Ny, revidert utgave av lærerveiledningen.

"Vitskapeleg tenkjemåte"

Vitenskapelig tenkemåte og metode har sin naturlige plass i skolen. Dette slås fast i skolens formålsparagraf, som sier at opplæringen skal "fremje...vitskapeleg tenkjemåte".

Læreplanens generelle del sier mye om hvor viktig vitenskapelig arbeidsmetode er for å oppnå større aktivitet og skaperglede blant elevene. Vitenskapelig arbeidsmetode utvikler både kreative og kritiske evner, og er innen rekkevidde for alle elever.

Utforskaren og Forskerspiren

Kunnskapsløftet understreker betydningen av undring og nysgjerrighet - blant annet gjennom beskrivelsen av Utforskaren og Forskerspiren. Nysgjerrigpermetoden er imidlertid mer enn bare samfunnsfag og naturfag. I et vitenskapelig prosjektarbeid opphører de faglige grensene - dvs. det kreves tverrfaglig innsats og bruk av grunnleggende ferdigheter.

Lærerveiledning i Nysgjerrigpermetoden

Siden 1990 har titusener av elever i barneskolen sendt inn forskningsprosjekter til konkurransen Årets Nysgjerrigper. På bakgrunn av disse bidragene og erfaring fra lærere har Nysgjerrigper utviklet en egen lærerveiledning i Nysgjerrigpermetoden. Veiledningsheftet gir en innføring i Nysgjerrigpermetoden og praktiske tips til skolebruk.

Her kan du laste ned gratis lærerveiledning i Nysgjerrigpermetoden i pdf-format (bokmål)

Her kan du laste ned gratis lærerveiledning i Nysgjerrigpermetoden i pdf-format (nynorsk) 

Lag rapporten på Nysgjerrigpermetoden.no

Nettstedet nysgjerrigpermetoden.no er et gratis verktøy der du kan opprette et arbeidsområde på internett for å arbeide med vitenskapelig prosjektarbeid.

På nysgjerrigpermetoden.no følger du en seks trinns "oppskrift" på hvordan et forskningsprosjekt kan gjennomføres. Du kan legge inn tekst og bilder, og underveis kan du hente tips fra verktøykassa.

Logg deg inn på nysgjerrigpermetoden.no her!

Inspirasjon på nett

Under Nysgjerrigper-prosjekter finner du sammendrag av et utvalg prosjekter som er sendt inn til konkurransen Årets Nysgjerrigper.

Se også avsluttede prosjekter på nysgjerrigpermetoden.no.

Les og la deg inspirere til å gå i gang med forskning i klasserommet.

 

Sist endret: 22.01.2015

facebook twitter email print
  1. KULTUR OG HISTORIE
  2. KROPP OG HELSE
  3. SPRÅK OG TALL
  4. VERDENSROMMET
  5. HAV OG VANN
  6. DYR OG NATUR
  7. TEKNOLOGI
  8. MILJØ OG KLIMA
  9. Alle

Nysgjerrigper
Norges forskningsråd
Postboks 564
1327 Lysaker

Besøksadresse:
Drammensveien 288, Oslo

Tel: 22 03 75 56/70 00
E-post:
nys@forskningsradet.no

Redaktør:
Marit Møllhausen 

twitter facebook

RSS strøm
Hva er RSS?