Kor kjem vinden frå?

Det blåser ofte i Sund, der elevene bor. I Sundsangen synger man også om ”... Der vindane sjeldan får kvila … her trivst eg i kuling og kast …”

Kor kjem vinden frå - avslutning

Av 1. og 2. klasse ved Pollen skole. 2. plass i Årets Nysgjerrigper 2003

Læreren lar elevene være frie i idémyldingen rundt hypotesene.

Kanskje vinden kommer av at: 1) Trærne beveger seg, og så går vinden fra tre til tre i bane rundt jorda? 2) Kanskje kommer vinden fra bølgene? 3) Eller fra den pusten alle menneskene på jorda puster ut? 4) Kanskje det er Gud som lager vinden? 5) Et stort troll som spionerer på jorda og blåser sterkt med munnen sin? 6) Har vinden noe med fart å gjøre? Er det alle bilene, helikoptrene, motorsyklene, motorbåtene, trailerne, flytogene og bussene rundt om på hele jorda som lager vind? 7) Eller kanskje det har noe med luften og skyene å gjøre?

Mye kan tydeligvis være løsningen. De holder alle muligheter åpne, og vil teste ut så mange hypoteser de kan.

Hvor får vi svar? I byen, i Bergen, mener flere av barna. Vi kan jo spørre værdamene på TV2, og vi kan prøve å lage vind ved å vifte med armene.

Dermed er de i gang; de sender faks til værdamene i TV2, de lager vindmålere, drar ut på observasjonstur, klatrer i trærne og stikker fingrene i lufta. Elevene besøker Geofysisk institutt ved Universitetet i Bergen, og inviteres til en meteorolog. Listen er lang over aktiviteter som belyser problemstilling og hypoteser. De prøver med stearinlys, oppdager høytrykk i en vanlig ballong full av luft og lager vind med fallskjerm i gymsalen

Prosjektet viser hvordan man kan lage gode og utforutsigbare prosjekter omkring problemstillinger der svaret egentlig er å finne i oppslagsverk eller skolebøker. Her har man klart å lage et nysgjerrighetsvekkende vitenskapelig prosjekt gjennom undring og utforskning. Og høynet kompetansen om et forholdsvis vanskelig vitenskapelig tema for en 1. og 2. klassing. Som elevene skriver i konklusjonen sin: ”Og så er det sånn at viss nokon lurer på noko som har med vær og vind å gjere så kan dei jo prøve å spørre oss!”