Hvorfor blir eplet brunt når vi lar det ligge?

109,50 kroner gikk med da 2C ved Eiksmarka skole i Bærum ville finne ut hvorfor eplet blir brunt når vi tar en bit av det – selv det minste, lille musesykke.

Eiksmarka skole, brunt eple / ÅNP 2006

Av 2C ved Eiksmarka skole i Bærum i Akershus. Finalist i Årets Nysgjerrigper 2006.

Dette lurer jeg på!

I 2C har undringen ingen grenser: Når de blir spurt om ting de lurer på kommer det opp 158 ”hvorfor”-spørsmål om alt mellom himmel og jord. De velger ut fire spørsmål blant alle disse, og stemmer over hva de skal forske på. Et brunt og illeluktende eple som ligger i sekken til ett av barna gir inspirasjon til spørsmålet de velger: Hvorfor blir eplet brunt når vi lar det ligge?

Hvorfor er det slik?

Før de setter opp en hypotese, stemmer de om hvilken type eple de skal forske på. De stemmer mellom gule, grønne og røde epler. Det røde eplet ”vinner”. Og hypotesen blir: det har noe med lufta å gjøre.

Legg en plan for undersøkelsen!

Hva trenger vi til å forske? Jo, forstørrelsesglass og mange epler. Eplene koster penger, så den aller første oppgaven blir å skrive en søknad til rektor om pengestøtte. Rektoren deler synet deres om at forskning er viktig, og innvilger penger til innkjøp av epler.

Elevene vil studere nøye hva som skjer med eplet etter ”10 dager … 9 dager … 1 dag … 1 time … 15 minutter … 1 sekund.”

Ut for å hente opplysninger!

Andreklassingene tygger biter av eplene. Noen tar musebiter mens andre tar store jafs av eplene. De har allerede gjort seg klare til å observere og skrive anmerkninger, og har også tegnet opp klokka. Allerede etter 1 dag er eplene blitt brune og skallet har krøllet seg på enkelte. De går en sakte vei mot forråtnelse.

Men de utfører mange andre eksperimenter: eple i matboks, i vinduet, uten luft i plastpose, i vann … Alle blir jevnt brune etter en tid – ”like brunt åveralt.” Det i vann er brunest, men samtidig hardest. De gjør også eksperimenter med epler sammen med annen mat, og i luft som lukter godt og dårlig.

En av mødrene pleier å ha sitronsaft på ”advokadon” for at den ikke skal bli brun. De tester derfor ut epler i ulike fruktsafter. Det blir gulaktig i appelsinjuice, men holder fargen i sitronsaft.

Elevene spør også to eksperter (biologer) og får lange svar.

Dette har jeg funnet ut!

Dette har elevene funnet ut: Luften gjør eplet brunt. Også i vann blir det brunt fordi det er oksygen både i luft og i vann. Og eplet blir brunt uansett hvordan luften lukter. Etter 19 dager er eplene helt råtne.

Fortell til andre!

Elevene skriver hele rapporten sin selv, med tegninger fra forskningen sin og mange flotte, røde eplebilder. Helt til slutt gjør de opp regnskapet: 109,50 kroner er brukt på å forske seg fram til svaret.

Se hele prosjektet som pdf-fil.

For å laste ned pdf-filer på nysgjerrigper.no trenger du Adobe Acrobat Reader.