Undring mot kjedsomhet

Ledelsen ved Storevarden skole vil gi elevene undringen tilbake.

Ledelsen på Storevarden (Medium caseimage)

Inspektørene Liv Tengesdal, Frode Rossavik og rektor Tor Egil Gryte (i midten), lar elevene på 1. til 7. trinn jobbe fokusert med Nysgjerrigper-forskning hvert år i to-tre måneder. Hvorfor satser de på Nysgjerrigpermetoden?

- Som mange andre skoler har vi slitt litt med umotiverte elever, sier rektor Tor Egil Gryte.

- Det kan kjennes meningsløst og kjedelig å gjøre oppgaver som læreren eller boka allerede har svaret på, supplerer inspektør Liv Tengesdal.

Ledelsen ved skolen har innsett at skolearbeid kan virke lite attraktivt sammenlignet med underholdnings- og informasjonstilbudene som finnes på nettet. - Skolen i dag har en del motkrefter. Elevene er vant til å bli underholdt. Derfor må vi tenke nytt, sier Tengesdal.

Nysgjerrigpermetoden vekker den undringen som holder kjedsomheten unna, mener ledelsen ved Storevarden skole. - Alle mennesker er i utgangspunktet nysgjerrige. Å la elevene arbeide med åpne oppgaver, uten et gitt svar, er en nøkkel til å skape undring. Når unger undrer seg over noe, når de er nysgjerrige, da hører du aldri at de kjeder seg, sier Gryte.

Med Nysgjerrigpermetoden blir undringen fokusert og systematisert. 

- Metoden forbereder elevene på samfunnet utenfor skolen. Der ute er det viktig å jobbe tverrfaglig, forskningsbasert og i team. Det gjør vi når vi bruker Nysgjerrigper-metoden, sier Tengesdal.

I 2019 vant elever i 7. trinn på Storevarden skole gull i Nysgjerrigper-konkurransen. De hadde forsket på hva slags klær det var best å ha på hvis man falt i vannet. 

 

Kom på lærerkonferanse

Vil du høre mer om hvordan de jobber med Nysgjerrigpermetoden på Storevarden skole?

Meld deg på Nysgjerrigper-konferansen 1. november i Oslo