Konsentrasjon - en evig utfordring

Lærere omkring i Norge jobber hardt for å holde på barnas oppmerksomhet. På Løkeberg skole i Bærum gjorde de problemstillingen til et eget forskningsprosjekt.

Elever i 5A på Løkeberg skole danser i timen (Medium caseimage)

"Hvordan kan vi konsentrere oss bedre i timene?" Det var utgangspunktet for et Nysgjerrigper-prosjekt i 5A (nå 6A) på Løkeberg skole. Vi besøkte dem mens forskningen pågikk for fullt. 

Klassen fulgte Nysgjerrigpermetoden, og kom opp med fire hypoteser:

- Hvis vi sitter på yogaballer, konsentrerer vi oss bedre.

- Hvis vi tygger tyggis, konsentrerer vi oss bedre.

- Hvis vi fikler med fikleting, konsenterer vi oss bedre.

- Hvis vi har fysisk aktivitet midt i timen, konsentrerer vi oss bedre.

Vi møtte klassen før de hadde konkludert. Ifølge lærer Marianne Borge, som har hatt flere Nysgjerrigper-prosjekter tidligere, stod de unge forskerne nå oppe i en sjelden situasjon: Trolig  ville ingen av hypotesene stemme – bortsett fra muligens én. 

Kom de i mål? Lurer du på hvordan det gikk med hypotesene til slutt? Les rapporten til 5A om hva som hjelper på konsentrasjon i timen.  

Nysgjerrigper-konkurransen

Elevene fra Løkeberg var med i forskningskonkurransen for barneskoler: Nysgjerrigper-konkurransen. Les mer om hvordan dere deltar.