Finalister i Nysgjerrigper-konkurransen 2019

Her er finalistene i Nysgjerrigper-konkurransen 2019.

Prisutdeling Tverlandet 2017
16. apr 2019 10:42

Mange elever har forsket. Juryene har lest, grublet og vurdert 172 prosjekter. Her er de 23 finalistene i Nysgjerrigper-konkurransen 2019.

Fra region nord

3. - 7.klasse ved Tverlandet oppvekstsenter fra Leirfjord, Nordland med prosjektet "Hvordan vil plantefarging av garn påvirkes av de materialene vi bruker?"

5. -7. klasse (B-gruppa) ved Vanna montessoriskole fra Karlsøy, Troms med prosjektet "Hvilken metode er best og lettest å lære gangetabellen med?"

6. trinn ved Trondheim International School fra Trondheim, Trøndelag med prosjektet "Hvorfor oppsøker mennesker underholdning som gjør dem redde?"

Fra region sør 

6. trinn ved Holla 10-årige skole fra Nome, Telemark med prosjektet "Hvorfor er det plast i klær?"

1. trinn ved Storevarden skole fra Sola, Rogaland med prosjektet "Hvorfor liker vi forskjellige middager?"

6. trinn Vest ved Storevarden skole fra Sola, Rogaland med prosjektet "Hvorfor snakker vi med lys stemme til små barn og søte dyr?"

6. trinn Øst ved Storevarden skole fra Sola, Rogaland med prosjektet "Hvordan kan vi unngå å få badehud når vi oppholder oss i vann?"

7. trinn ved Storevarden skole fra Sola, Rogaland med prosjektet "Hvilke klær er det best å ha på hvis du faller uti vannet?"

Klasse 5D ved Vaulen skole fra Stavanger, Rogaland med prosjektet "Hvorfor hikker vi?"

Fra region vest 

Klasse 5A ved Flaktveit skole fra Bergen, Hordaland med prosjektet "Hvorfor er det ingen som snakker om at det har vært en fangeleir noen hundre meter unna skolen vår?"

1. trinn ved Rolland skole fra Bergen, Hordaland med prosjektet "Hvordan finner kattene veien hjem?"

Klasse 7A ved Sælen oppveksttun Avdeling skole fra Bergen, Hordaland med prosjektet "Når begynner barn å bli flaue av foreldrene sine, og hvorfor blir de det?"

1.-7. klasse ved Eksingedalen skule fra Vaksdal, Hordaland med prosjektet "VÅR EKSINGEDAL! Er det noko som er spesielt for oppveksten vår i Eksingedalen? Kva er annleis i oppvekst før og no? Er det annleis å veksa opp her no enn før?Kva er mest ulikt?"

5. klassetrinn ved Stanghelle skule fra Vaksdal, Hordaland med prosjektet "Kan me smaka forskjell på godteribilar som har ulike fargar, og kan fargar på godteri påverka smaksopplevinga vår?"

Fra region øst 

Klasse 1C ved Bekkestua barneskole fra Bærum, Akershus med prosjektet "Hvorfor er det så mange ting i glemmekassen?"

Klasse 4A ved Bekkestua barneskole fra Bærum, Akershus med prosjektet "Hvorfor klør ullgensere?"

Klasse 5b ved Bekkestua barneskole fra Bærum, Akershus med prosjektet "Hvorfor ser vi forskjellige farger når vi ser på det samme bildet?"

Klasse 4D ved Eiksmarka skole fra Bærum, Akershus med prosjektet "Utvider svampen seg med ulik fart i ulike temperaturer og væsker?"

Klasse 5A ved Haslum skole fra Bærum, Akershus med prosjektet "Hvorfor er det så trangt i gangen når vi skal kle på og av oss?"

2. klasse ved Hedemarken friskole fra Løten, Hedmark med prosjektet "Er det sant at vi er like lange fra fingertupp til fingertupp som fra hode til føtter?"

Fra norske skoler i utlandet 

3. og 4. trinn ved Den Norske Skole Gran Canaria, Spania med prosjektet "Hvorfor snakker noen med plantene sine? Og hvordan beskytte plantene mot insektsangrep?"

5. og 6. klasse ved Den Norske Skole Gran Canaria, Spania med prosjektet "Hvorfor er det forskjellig temperatur i sanden på ulike strender på samme tidspunkt?"

5. - 7. klasse ved Den norske skolen i Brussel, Belgia med prosjektet "Hvordan bør vi oppbevare frukt  for at den skal holde seg lengst?"
 

Nasjonal finale

Den nasjonale juryen vil møtes i mai for å avgjøre hvem som blir Årets Nysgjerrigper 2019. Ett prosjekt vinner gull og fire prosjekter får sølv. Resten av finalistene får bronse. Den nasjonale juryen ledes av klimaforsker Bjørn Samset.

Vi avslører hvem som vinner Nysgjerrigper-konkurransen før 10. mai 2019.   

(Bildet er fra prisutdeling på Tverlandet skole i 2017.)