Gull til Tverlandet

I dag kan vi avsløre den andre gullvinneren i årets Nysgjerrigper-konkurranse: 1.-7. klasse på Tverlandet skole vinner gull i åpen klasse for forskning på bekk!

02. mai 2017 11:36
Vannprøve

Nå har vi delt ut den andre og siste gullprisen i Nysgjerrigper-konkurransen! Gullet gikk til elever på Tverlandet skole i Nordland.

I dag ble de overrasket på skolen av Nysgjerrigper med nyheten om gull, 30 000 kr i premie og en prisutdeling med tidligere Newton-programleder Line Jansrud. Nordlandselevene har forsket på en bekk i nærheten av skolen som heter Hemmeligbekken. Hvor kommer egentlig vannet i denne bekken fra?

Elever på Tverlandet skole med gullmedaljer

Her har forskerne på Tverlandet skole fått gullmedaljer for forskningen sin. Foto: Nysgjerrigper 

Flere vinnere

Forrige uke kunne vi fortelle at 3. trinn på Longyearbyen skole vant gull i temaklassen. Men i konkurransen deles det også ut sølv og bronse. I år var det disse fire klassene som vant sølv:

Se alle som vant bronse på nysgjerrigpermetoden.no.

Hvor kommer vannet i Hemmeligbekken fra? 

To elever undersøker inngangen til hemmeligbekken

Elever undersøker inngangen til Hemmeligbekken. Foto: Tverlandet skole 

En bekk i nærheten av skolen har det mystiske navnet Hemmeligbekken. Det er en liten foss inne i en bergåpning, og det er alltid vann der – noen ganger mye, noen ganger lite, men det er aldri helt fritt for vann. Elevene er alltid innom den og drikker vann når de går tur.

Elevene begynte å snakke om hvor vannet kommer fra, og bestemte seg for å forske på nettopp dette: Hvor kommer vannet i Hemmeligbekken fra? Med mål om å avdekke vannkilder, setter de i gang med omfattende undersøkelser i området. De kontakter eksperter, gjør egne geologiske undersøkelser, måler nedbør, observerer været og gjennomfører en spørreundersøkelse om navnet på bekken.

Bekken viser seg å være grunnvann, og fordi vannet er litt basisk, finner de ut at det er marmor i bergene der. Dette var nytt for geologene, som har ment at det var et område med granitt.

Med prosjektet har elevene gjort en viktig innsats med å kartlegge noe i nærområdet sitt. Og som geologen de er i kontakt med sier: Geologene har ikke tid til å kartlegge og studere absolutt alle steder, så de må gjette en del når de skal lage kart. Jobben elevene har gjort bidrar til mer kunnskap om området – og til at geologene må gjette litt mindre.

Hele rapporten om Hemmeligbekken kan du lese her.

Dette mente juryen om prosjektet:

Juryen som har vurdert prosjektet er imponert: "Dette er et veldig stort og tverrfaglig prosjekt! Dere har vært flinke til å stoppe opp og justere underveis, og selv om oppgaven deres er meget bred og omfattende har dere vært flinke til å samle alle trådene i oppsummeringen.

Juryen synes det er flott at dere har brukt så mange gode og forskjellige kilder til informasjon. Dere er bevisst på feilkilder og bruker mange metoder til å fortelle til andre. Det er viktig for forskere!

Dere har på alle måter overbevist juryen om at dere fortjener en plass øverst på seierspallen, og vi kårer derfor 1.-7. klasse på Tverlandet skole til "Årets Nysgjerrigper 2017" og gullvinner i åpen klasse!"