Denne bussen kjører uten sjåfør

05. mai 2017 06:00

Snart får vi kanskje selvkjørende busser på norske veier. Tør du sitte på?

finalister 2017 i hvit tekst på rød bakgrunn

Akkurat nå testes den sjåførløse og elektriske bussen EasyMile EZ10 på et lukket og trygt område i Stavanger. Den har verken ratt, gasspedal eller brems. (Foto: Elisabeth Tønnessen, Kolumbus) 

Tenk deg at du kjører til skolen i en buss uten sjåfør. Bussen har ikke ratt, ingen gasspedal og ingen brems. Menneskesjåføren trengs ikke – bussen ordner alt selv og frakter deg trygt til første time.

Det kan faktisk bli virkelighet, og det er ikke sikkert det er så veldig lenge til heller.

Men før vi kan la selvkjørende biler og busser frakte passasjerer ute i trafikken, må de selvsagt prøves ut nøye til vi er sikre på at de er trygge.

Akkurat nå testes den sjåførløse og elektriske bussen EasyMile EZ10 på et lukket og trygt område i Stavanger.

Siden før jul har den kjørt rundt i flere hundre timer. Den har fremdeles ikke krasjet i noe.

Laserblikk

Den lille bussen bruker videokameraer, laserstråler og GPS til å finne frem på området. Med all teknologien sin merker den hvor fortau og vegger er. Sånn unngår den å skumpe borti noe.

Dette er dessuten ingen racerbuss – den kjører bare 40 kilometer i timen på det raskeste.

For sikkerhets skyld sitter det en person i bussen og passer på at den kjører trygt. Bussen har ikke noe hun kan styre med, men den har en rød knapp. Hvis hun trykker på den, stanser bussen.

Ratt eller ikke ratt?

Forskere og bilprodusenter er uenige om hvordan kjøretøy uten sjåfør bør lages. Skal de ha et ratt og menneskene gripe tak i og ta over styringen i en krise?

Eller er bilens datamaskin og teknologi smartere og mer nøyaktig enn en menneskesjåfør, og derfor mer til å stole på uansett hva som skjer?

De som mener det siste, vil at biler skal bygges uten ratt i fremtiden. Da blir vi mennesker ikke lenger sjåfører – bare passasjerer.

– Tryggest uten ratt

Professor Martin Steinert forsker på selvstyrende biler og båter.

Han tror det tryggest å fjerne rattet – og la kjøretøyet få ha hele styringen selv. Det blir mer utrygt hvis menneskene skal blande seg enn hvis menneskene holder seg helt unna styringen, tror han.

– Det er liten sjanse for at du ville klare å ta over i en situasjon som bilen ikke klarte å håndtere, sier han. 

selvkjørende bil møter bil, syklist og fotgjenger i kryss

 Selvkjørende busser og biler bruker smart teknologi for å unngå uhell. (Illustrasjonsfoto: Shutterstock)

Etter hvert skal den lille førerløse bussen i Stavanger få prøve seg ute på en ordentlig vei – fremdeles uten passasjerer.

Men det er ikke lov med førerløse biler og busser på norske veier enda. Nå diskuterer politikerne om det kan bli lov likevel og hvordan den sjåførløse kjøringen skal foregå.

Og kanskje trafikken bli tryggere uten mennesker som sjåfører?

En robotbil kan tross alt ikke bli forstyrret av en flue på frontruta eller av en passasjer som klager på dårlig musikk i bilen.

Sist endret: 05.05.2017

facebook twitter email print
  1. KULTUR OG HISTORIE
  2. KROPP OG HELSE
  3. SPRÅK OG TALL
  4. VERDENSROMMET
  5. HAV OG VANN
  6. DYR OG NATUR
  7. TEKNOLOGI
  8. MILJØ OG KLIMA
  9. Alle