Gull til Longyearbyen

Da tre isbjørner ruslet gjennom gatene i Longyearbyen tidligere i år, fikk 3. klassingene på skolen en idé til hva de kunne forske på. De gikk i gang med "Operasjon Isbjørngrense" og nå har de vunnet gull i temaklassen!

27. apr 2017 11:00

3. trinn på Longyearbyen skole jubler på scenen

Klassen jubler over tittelen Årets Nysgjerrigper 2017. (Foto: Nysgjerrigper)

Torsdag 27. april ble de overrasket i klasserommet av Line Jansrud, kjent fra TV-programmer som Newton og Kroppen din. Hun kunne fortelle at de hadde vunnet gull og at prisutdelingen skulle starte om bare en halvtime! Det bar av sted til auditoriet på skolen, der resten av elevene ventet.

Line delte ut trofé og gullmedaljer til vinnerne til stor jubel fra salen. Etterpå ble det feiring med is til alle!

Som gullvinnere får 3. klassingene 15 000 kroner i premie. Skolen får også 15 000 kroner som de kan bruke på noe som gjør at de forsker mer på skolen.

Hvem blir den andre gullvinneren?

I løpet av neste uke skal vi overraske én klasse til med prisutdeling på skolen. Spent på hvem det blir? Følg med på nysgjerrigper.no, på Facebook, eller kanskje det dukker opp noen i klasserommet ditt?

isbjørn skimtes i mørk gate

Bestemoren til en av jentene i klassen tok dette bildet av isbjørnen i gata der flere av elevene bor.  Foto: Berit Våtvik   

Om "Operasjon Isbjørngrense"

Bor man på Svalbard lever man med isbjørn, men hvor nært boligområdet bør isbjørnen få gå?  Hvordan skal vi leve med isbjørnene så tett på oss og holde oss trygge? Elevene har to hypoteser:

1. Vi må bygge en mur rundt Longyearbyen for å være trygge mot isbjørnangrep.

2. Vi må skaffe oss kunnskap om isbjørnene for å være trygge mot isbjørnangrep.

klassen intervjuer helikopterpiloter

Elevene snakket med mange fagfolk i forbindelse med prosjektet sitt. Her intervjuer de helikopterpiloter som jager eller frakter isbjørn vekk fra boligområdene. (Foto: Longyearbyen skole.)   

Kunnskap er veien til trygghet

Tredjeklassingene intervjuer fagfolk og folk som har hatt nærkontakt med isbjørn, og de lager en spørreundersøkelse på skolen for å finne ut hva de andre elevene mener. Spørreundersøkelsen på skolen viste at de fleste elevene synes det er bra med isbjørn på Svalbard og er ikke redde.

Hypotesen om at det er menneskenes ansvar å skaffe seg kunnskap og erfaring for å ferdes trygt finner de støtte for hos alle intervjuobjektene. Likevel må isbjørnen jages om den kommer for nære. En mur rundt Longyearbyen for å skille folk og isbjørn er derimot ingen god løsning for noen.

Juryens uttalelse

"Dere har levert et svært godt gjennomført prosjekt som har stor relevans i deres egen hverdag og i nærområdet. Å leve med isbjørn er spesielt for Svalbard, men problemstillingen er likevel relevant for flere: Hvordan skal vi mennesker leve med naturen og dyrene rundt oss på en best mulig måte? Dere har vært grundige og gått bredt ut. Dere har intervjuet og hentet informasjon fra fagfolk og kilder i lokalmiljøet, og dere har gjennomført spørreundersøkelser. Prosjektet er tydelig avgrenset – det er bra! Forskningsrapporten er solid – og dere viser at dere er ekte nysgjerrigperer som stiller mange spørsmål når det er noe dere lurer på.
 
Juryen har enstemmig bestemt at prosjektet skal belønnes med gull i temaklassen i Nysgjerrigper-konkurransen 2017. Gratulerer!"