Lærerveiledning: svart boks

06. des 2016 13:21

Hva er det som er inni? Elevene kan riste og rulle de "svarte boksene" for å finne ut hva som er inni, men de får ikke åpne dem. Aldri!

svart boks i svart rom

Foto: Shutterstock  

Dette er en lærerveiledning til artikkelen med eksperimentet "Hva er inni julepakken?".

Bakgrunnsstoff for lærer:

"Svart boks" er et uttrykk for ting som har et skjult indre maskineri. Du kan undersøke og observere oppførselen til boksen, men du kan ikke finne ut nøyaktig hvordan boksens indre mekanismer ser ut. Forskning og vitenskap dreier seg om å snevre inn antall mulige forklaringer og å bli enige om hvilken som er den mest sannsynlige. Å finne et "svar" er avhengig av hvilke data, verktøy eller teknikker man har tilgjengelig. Når forskere jobber med virkelighetens "svarte bokser", som atomer eller Jordas indre, diskuterer de det de har kommet fram til, og sammen finner de den beste forklaringen. Vi vet jo mye om hvordan Jorda ser ut inni, men vi kan aldri dele planeten vår i to for å sjekke om vi har rett!

Utstyrsliste:

  • Små pappesker
  • Forskjellige små ting (klinkekuler, terninger, mynter, bønner,...)
  • Biter av kartong, hvis eskene må forsterkes
  • Limpistol eller annet lim (kan sløyfes)
  • Gaffatape eller maskeringstape (gjerne svart, men det er bare for utseendets skyld)

Dine forberedelser:

Du må lage boksene ferdig på forhånd: Lag minst fire ulike bokser. Fyll boksene med vanlige, kjente ting, slik som klinkekuler, bønner, terninger, mynter eller lignende, men ha bare én type ting i hver boks. Lim igjen boksene med lim og tape, sånn at de ikke kan åpnes uten å "ødelegge" dem.

Dette gjør elevene:

  1. La hver elev undersøke boksene en og en ved å snu, vende og riste forsiktig på dem. Det er ikke lov til å riste voldsomt på dem, ei heller å åpne boksene.
  2. La elevene skrive ned det de observerte (bruk sansene!) og det de tror er inni.
  3. Sett deretter sammen grupper på 4-8 elever. Sammen, som et lag, skal de diskutere seg fram til hva som mest sannsynlig er inni hver boks.
  4. Hvert lag presenterer hva de har kommet fram til, enten for hele klassen eller for læreren. Da må de også fortelle hvor sikre de er (prosentvis eller "ganske/veldig sikker/usikker"), og hvilke andre undersøkelser de tror kunne gitt dem et sikrere svar (røntgen, metalldetektor, sonde, etc...)

Kilde: Resource Area for Teaching (Eksperiment finner du her.)

Sist endret: 06.12.2016

facebook twitter email print
  1. SAMFUNNSFAG OG HISTORIE
  2. KROPPEN VÅR
  3. SPRÅK OG TALL
  4. VERDENSROMMET
  5. HAV OG VANN
  6. DYR OG NATUR
  7. TEKNOLOGI
  8. MILJØ OG KLIMA
  9. Alle

 

Personvern. E-post: nys@forskningsradet.no, Tlf: 22 03 75 56 og 22 03 70 00 (sentralbord). Bestill nyhetsbrev.

Ansvarlig for nettsiden: Nysgjerrigper, Norges forskningsråd. Adresse: postboks 564, 1327 Lysaker. Kontakt oss.

twitter facebook

RSS strøm
Hva er RSS?