Disse er i Nysgjerrigper-finalen!

Forskningen til over 3100 elever er vurdert, og 19 prosjekter er plukket ut til å delta i den nasjonale finalen i Årets Nysgjerrigper.

18. apr 2016 07:00

Finalistenes forskningstema spenner vidt: Alt fra smelting av slush og myke knekkebrød til skolehistorie og middagsvaner de siste 50 årene er utforsket av nysgjerrige elever. Nå har de regionale juryene bestemt hvilke prosjekter som er i finalen. Se listen nederst i saken.

Årets Nysgjerrigper-logo

Blir overrasket på skolen

Den første uka i mai vil to av finalistene få seg en skikkelig overraskelse. Nysgjerrigper skal overraske to gullvinnere med prisutdelingsfester på skolen! Nysgjerrig på hvem det blir? Følg med her på nysgjerrigper.no og på facebook.com/nysgjerrigper.no

I konkurransen deles det også ut fire sølv og resten av finalistene får bronse.

Her er finalistene 

Under finner du en liste over alle finalistene. Følg lenkene for å lese mer om forskningsprosjektene! 

Region nord

I Region nord deltar skoler fra Nordland, Troms, Finnmark og trøndelagsfylkene.  

1.-7. klasse ved Tverlandet skole fra Leirfjord i Nordland har forsket på "Hvorfor er det ingen som plukker blokkebær?". Les om prosjektet.

Trinn 7 ved Workinnmarka skole fra Tromsø i Troms har forsket på "Smelter saftkonsentratet før vannet i en frossen saftblanding?". Les om prosjektet.

Region øst

I Region øst deltar skoler fra Oslo, Akershus, Buskerud, Østfold, Oppland og Hedmark. 

Klasse 2B ved Bekkestua barneskole fra Bærum i Akershus har forsket på "Hva gjør at en ball spretter og hvorfor spretter baller forskjellig?". Les om prosjektet.

7. trinn ved Eiksmarka skole fra Bærum i Akershus har forsket på "Hvordan kan vi hjelpe tekstilarbeidere i Asia slik at de får bedre arbeidsforhold og bedre lønn?". Les om prosjektet. 

Klasse 4D ved Eiksmarka skole fra Bærum i Akershus har forsket på "Hvorfor er det ikke bra å spille Ipad hele dagen?". Les om prosjektet.

Klasse 5B ved Eiksmarka skole fra Bærum i Akershus har forsket på "Hvorfor beveger vi armene når vi går?". Les om prosjektet.

2. klasse ved Hedemarken friskole fra Løten i Hedmark har forsket på "Leker gutter mest med gutter og jenter mest med jenter?". Les om prosjektet.

Klasse 5A: Lara og Ida Amalie ved Kolbotn skole fra Oppegård i Akershus har forsket på "Hvor farlig er egentlig bamsen min?". Les om prosjektet.

Klasse 4A ved St. Sunniva skole fra Oslo har forsket på "Hva spiser vi til middag og har det endret seg de siste 50 årene?". Les om prosjektet.

Klasse 4B ved St. Sunniva skole fra Oslo har forsket på "Hvorfor drømmer vi forskjellig, og hvorfor husker vi noen drømmer?". Les om prosjektet.

4. klasse ved Uvdal skole fra Nore og Uvdal i Buskerud har forsket på "Hvorfor snakker mange barn i Uvdal annerledes enn foreldrene sine?". Les om prosjektet.

Region sør

I Region sør deltar skoler fra Rogaland, Agder-fylkene, Telemark og Vestfold.

4. klasse ved Tokke skule fra Tokke i Telemark har forsket på "Kvifor lar kvitveisen seg farge blå, men ikkje raud og grøn?". Les om prosjektet. 

Klasse 4A ved Vaulen skole fra Stavanger i Rogaland har forsket på "Hvorfor liker vi forskjellig mat?". Les om prosjektet.

3. og 4. trinn ved Vestre Sandøya skole fra Tvedestrand i Aust-Agder har forsket på "Da skolen vår var ny, i 1916". Les om prosjektet.

Klasse 7B ved Ålgård skole fra Gjesdal i Rogaland har forsket på "Hvorfor kaster vi så mye mat?".
Les om prosjektet.

Region vest

I Region vest deltar skoler fra Hordaland, Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane. 

5. trinn ved Haukås skole fra Bergen i Hordaland har forsket på "Hvorfor blir knekkebrød myke i matboksen?". Les om prosjektet.

Klasse 6A ved Mjølkeråen skole fra Bergen i Hordaland har forsket på "Hvorfor kaster vi så mye mat?". Les om prosjektet.

Klasse 6B ved Mjølkeråen skole fra Bergen i Hordaland har forsket på "Hvorfor bryr ikke eldre seg like mye som yngre, når det gjelder å spise matvarer som har gått ut på dato?". Les om prosjektet.

1. trinn ved Ulsmåg skole fra Bergen i Hordaland har forsket på "Hva kan vi gjøre for at frukt og grønnsaker ikke skal bli ødelagt?". Les om prosjektet.