Med søppel i sikte

I løpet av de siste årene er det mange forskerspirer som har studert søppel og gjenvinning. Flere av disse har levert inn rapporter til Nysgjerrigper og deltatt i konkurransen ”Årets Nysgjerrigper”.

forbudsskilt mot søppelkasting (Ingressbilde)

Har du lyst til å forske, er det ennå muligheter for å bli med i årets konkurranse. Få med deg klassen og send inn en rapport til Nysgjerrigper før 1. mai. Å forske er både spennende og lærerikt - prøv selv!

Fikk skolen til å kildesortere

I 2004 forsket 6. klasse på Raufoss skole på hvorfor man ikke kildesorterte matavfallet ved skolen deres. De gjorde det jo hjemme, så hvorfor gjorde de det ikke på skolen? Denne klassen sørget faktisk for at skolen i dag sorterer matavfallet.

Designet en miljøstasjon

I 2005 fikk 1.-4. klasse ved Onøy/Lurøy skole Teknologi- og designprisen til Nysgjerrigper fordi de designet og tegnet en miljøstasjon for søppel og avfall. De hadde nemlig registrert at det bestandig lå så mye plast og søppel på utsiden av søppelkonteinerne der de bodde. Det ville de gjøre noe med!

melkekartongretur (Hovedtekstbilde)Retur av melkekartonger: Skyll, brett og stapp!
Foto: Grønt Punkt Norge AS

Skyll, brett, stapp

I 2007 kom 1.-3. klasse ved Hamnvåg Montessoriskole til finalen ved å lure på hvorfor så få i kommunen returnerte drikkekartongene sine.

Gjennom forskningen fant elevene ut at det er for langt å frakte papiret til nærmeste papirkonteiner - for noen, flere mil. Elevene laget en holdnings- og opplysningskampanje om retur, og de skrev også innlegg i lokalavisen og oppfordret kommunen til å få bedre returordning.

Søppelagenter

I 2008 sikret 6. klasse ved Iddevang skole seg finaleplass med spørsmålet: Hvorfor er ikke folk i Halden flinke nok til å sortere søppel? Det viste seg at folk var innstilt på å kildesortere og mange brukte miljøstasjonen, men at kommunens innbyggere ikke visste nok om kildesortering - man sorterte ikke søpla i mange nok beholdere, rett og slett.

grønn vekst fra jord (Hovedtekstbilde)Går det an å lage sin egen jord?
Foto: Shutterstock

Laget sin egen jord

I 2009 forsket 1. klasse ved Hillestad skole på hvor lang tid det tar for matsøppel å bli til jord. Elevene lærte at det er to måter å lage jord på: Med luft blir det fin jord og det går fortere. Det kalles nedbrytning, og er det som skjer på ordentlig på søppeldynga. Den andre måten er uten luft. Da råtner all matsøppelet. Forskningen sikret dem Naturfagprisen i Årets Nysgjerrigper 2009.