Hvordan reagerer dyr når de blir lest høyt for?

En undulat som lager koselyder og legger seg på skulderen til eieren. Hunder som gjesper eller inntar kosestilling. Gullfisker som holder seg i ro. 5A og 5B har forsket på hva som skjer med kjæledyrene når de blir lest for. Forskningen tok dem til topps i Årets Nysgjerrigper.

Gutter leser for undulat (Ingressbilde) Mange dyrearter ble lest for, her en grønn undulat. Foto: Storevarden skole

Av 5A og 5B ved Storevarden skole på Sola i Rogaland. Årets Nysgjerrigper 2010. 

Dette lurer jeg på

En dag leser femteklassingene om en lesehund - golden retrieveren Julie. Hunden er med i et forskningsprosjekt på en skole et annet sted i landet. Der får barn lese høyt for hunden og kose med den. Hos disse femteklassingene tennes ideen om å forske på hvordan dyr reagerer når de blir lest høyt for. Dette vil vi finne ut av!

Hvorfor er det slik?

29 av 32 elever tror dyr liker å bli lest høyt for. Det er flere grunner: De tror dyr liker å høre stemmer. Dyr er avhengige av mennesker og flere har opplevd at dyr lager "koselyder" når de snakker til dem. Dyr kjenner seg tryggere når vi snakker til og leser for dem.

Plan for undersøkelsen

Mange av elevene har egne dyr som de kan lese høyt for. De som ikke har kjæledyr, kan besøke venner og slekt og lese for dyrene deres. Mange dyr settes på listen, blant annet katt, kanin, hun, hamster, hest, høner, sau og ku.

De ønsker å observere dyrenes reaksjoner og vil lese ulike typer tekster for dyrene. Elevene vil også kontakte mange ulike fagfolk, f.eks. eksperter på leseforskning, dyrleger, dyreparken i Kristiansand og personer som forsker på dyr.

Hente opplysninger

Elevene går i gang med undersøkelsene sine og søker aller først om å få låne et observasjonsrom på skolen. Det er både for å kunne forske i fred, men også for å ta hensyn til elever med allergier. Femteklassingene lager et registreringsskjema som skiller mellom innlevelse og om teksten er morsom, spennende eller trist.

Lese i fjøset (Hovedtekstbilde)Også dyrene i fjøset var med i forskningsprosjektet.
Foto: Storevarden skole

En av guttene i klassen, Jostein, rapporterer om at han har lest høyt for undulaten sin Påsan. Påsan legger seg på skulderen til Jostein, lager koselyder og lukker øynene. Mia leser høyt for hunden Dina. Den vil sitte med hodet under armen hennes når hun leser. Katten til Sander stikker av når han leser høyt for den. Det virker som om katten ikke liker høye lyder. Tor Einar, derimot, leser for gullfiskene sine. Fiskene holder seg i ro, og begynner å svømme igjen når han slutter å lese. Lærerens hund gjesper når hun leser for den. Det er ikke et dårlig tegn om at teksten er kjedelig. Flere hundekjennere de er i kontakt med, sier at hunden slapper av og har det godt når den gjesper.

Høytlesning for hund i klasseromHunden gjespet og koste seg når den ble lest for.
Foto: Storevarden skole

Gjennom forskningen er de blant annet i kontakt med Senteret for leseforskning. Der treffer de en forsker som forsker på omtrent det samme - men da på små barn for å se hvordan høytlesning utvikler språkutviklingen hos barna.

En spørreundersøkelse blant folk på gaten viser at 47 av 57 personer mener at dyr vil like å bli lest for. Hundehviskeren Bente mener det er viktig å lese med rolig stemme for hunder.

Dette har jeg funnet ut

Undersøkelsene viser at de fleste av barnas egne dyr liker å bli lest høyt for. De har forsket på 48 dyr totalt. Det er måten et dyr blir lest for, som er avgjørende, mener forskere de er i kontakt med.

Dyrelesningen tar elevene helt til topps i Årets Nysgjerrigper 2010. Det medfører Oslo-tur, stor stas og ståhei over flere dager.

Les rapporten: "Hvordan reagerer dyr når de blir lest høyt for?"