Hvorfor glitrer snøen?

Snøen ligger så lenge denne vinteren at elevene ved Onøy/Lurøy skole bestemmer seg for å forske på den. Gjennom 18 eksperimenter lærer de hvorfor snø glitrer. Forskningen holdt til å vinne Naturfagprisen i barnas forskningskonkurranse.

Barn studerer snø (Ingressbilde) Glitrer snøen hvis vi lyser på den med lommelykt? Foto: Onøy/Lurøy skole

Av 1.-4. klasse ved Onøy/Lurøy skole i Nordland. Vinner av Naturfagprisen i Årets Nysgjerrigper 2010. 

Dette lurer jeg på

Det er vinter med mye snø og fint skiføre på øya der elevene bor. Snøen ligger så lenge denne vinteren at klassen like gjerne bestemmer seg for å forske på den. Hvorfor glitrer snøen? ønsker elevene å finne ut av. 

Hvorfor er det slik?

Forsøk med lys og speil (Hovedtekstbilde)Laboratorieforsøk med lys og refleksjon.
Foto: Onøy/Lurøy skole
Elevene ser at snøkrystaller handler om tre ting: vann, lys og form/type. Deres hypoteser går ut på at: Når solen skinner på snøen, smelter den og så glitrer vannet. Snøen er fuktig og sola skinner på den. Snøen glitrer fordi den er hvit. Hard snø glitrer mye, myk snø glitrer lite. Det må være kaldere enn 0 grader for å glitre.

Plan for undersøkelsen

Elevene arbeider i grupper og har hver sin forskerbok de skriver, tegner og limer inn bilder i. Noen har ansvar for å skrive rapport, mens andre har i oppgave å gjøre forsøk, tegne, fotografere og gjøre intervjuer. 

Elevene vil undersøke om snøen glitrer i sollys og om den glitrer i vanlig lys inne. De vil finne fakta og intervjue noen som har vært på Sydpolen eller Nordpolen. De vil også kontakte forskere og se på snøen i forstørrelsesglass eller mikroskop. Kanskje kan en meteorolog hjelpe?

Forsøk med krystallhage (Hovedtekstbilde)Kontroll av utviklingen i krystallhagen.
Foto: Onøy/Lurøy skole

Hente opplysninger

Elevene går i gang med å undersøke hva snø egentlig er lagd av og om den forandrer seg fra dag til dag. De lager derfor et observasjonsskjema der de fører inn utetemperatur, vær, snøens vekt, vannets volum, type snø, uteglitring og inneglitring. Hver dag har en av elevene i oppgave å hente 1 liter snø på høyresiden av utetrappen ved skolen. Snøen ser forskjellig ut hver dag!

Elevene studerer snø, is og sørpe og erfarer at alt er vann. De utfører også et eksperiment der de bygger en modell av et vannmolekyl.

Glitterforsøkene foregår med mel, ark, melis, ull, ris og andre hvite ting. De fanger snøflak som faller fra skyene som de putter i fryseren. I løpet av prosjektet utfører de til sammen 18 forsøk, blant annet bygger de en krystallhage etter oppskrift fra Nysgjerrigper, skygge/lys-forsøk og farger snøballer med konditorfarge. Forsøkene utgjør hoveddelen av arbeidet, men de får også svar fra mange de kontakter, blant annet polfarer Liv Arnesen.

Dette har jeg funnet ut

1.-4. klasse fra Onøy/Lurøy skole, vinner av Naturfagsprisen i Årets Nysgjerrigper 2010 (Hovedtekstbilde)1.-4. klasse fra Onøy/Lurøy skole er vinner av Naturfagsprisen i Årets Nysgjerrigper 2010!
Foto: Onøy/Lurøy skole
Småskoleelevene erfarer at snø er lagd av vann. Noen ganger smelter snøkrystallene nesten til isdråper som glitrer. Men det er den blanke isflaten i krystallene som reflekterer lyset. Snøen må ha lys for å glitre, og den glitrer mest når solen er sterk. Krystallene er nesten som speil: de må ha en flate som kan reflektere lyset. Mange små snøkrystaller kan lage masse glitring. I kaldt vær glitrer snøen mye hvis det er sol.

Elevene ved Onøy/Lurøy skole vinner Naturfagprisen i Årets Nysgjerrigper 2010.

Les hele rapporten "Hvorfor glitrer snøen?"