Jenteleker og gutteleker

Forskning på jenteleker og gutteleker ga 3. pris i barnas forskningskonkurranse til 3B ved Eiksmarka skole.

Klasse 3b, Eiksmarka skole.  (Ingressbilde)

Av 3B ved Eiksmarka skole i Akershus. Vinner av 3. pris på småskoletrinnet i Årets Nysgjerrigper 2008.

Dette lurer jeg på

I den røde Nysgjerrigper-esken i klasserommet er det så mange lapper med spørsmålsforslag at barna ikke rekker å telle alle før juleferien. Etter ferien teller de 163 spørsmål. Det spørsmålet som skaper størst interesse handler om jenteting og gutteting innen lek: Hvorfor leker ikke gutter med jenteting og jenter med gutteting?

Elevene begynner praten om hva som er gutteleker og jenteleker. Mest for jenter: Petshop, Barbie, dukker, sying og perling. Mest for gutter: fjernstyrte biler, biler, fly, xbox 360, Dual Master-kort og Kaptein Sabeltann. Leker for både gutter og jenter: Lego, spill, Nintendo, tegne/male, pc og kort. De bestemmer seg for at sport ikke skal være med i undersøkelsen. Det blir bare fokus på vanlige leker for barn fra syv til ti år.

Gutter sloss med sverd (Hovedtekstbilde)

Hvorfor er det slik?

Barna har følende hypoteser om gutteleker og jenteleker:
• Gutter liker leker med guttefarger og omvendt for jenter
• Noen blir ertet hvis de ikke leker med det samme som vennene
• Gutter og jenter synes forskjellige ting er morsomt.

Plan for undersøkelsen

I undersøkelsen vil elevene forske på elever i 2.-4. klasse. De skal lage et skjema for å teste hvilke farger barn liker, besøke lekebutikken og se i lekekatalogen. For å teste ut om man blir ertet vil de leke med andre ting enn vennene, og se hva som skjer. Og etter å ha lekt i minst 45 minutter vil de tenke gjennom om det er gøy.

Gutter med dokker (Hovedtekstbilde)De vil intervjue foreldre om hvorfor de kjøper gutteting og jenteting. De vil også utføre en spørreundersøkelse for å se om gutter blir ertet for å leke med jenteting.

Hente opplysninger

Elevene gjennomfører spørreundersøkelsen, de sender e-postbrev til flere leketøyfabrikker, studerer leketøykataloger, guttene leker med jenteting og jentene omvendt. De besøker en butikk der de intervjuer eieren om hva som selger mest. De tar bilder og tegner.

De får hjelp fra 7. klasse til å lage søylediagrammer når resultatene kommer inn. Guttene har mange grønne og blå leker og noen gule, mens jentene har mange rosa og ingen grønne eller gule.

Dette har jeg funnet ut

Rosa er typisk jentefarge, mens blå og andre farger stemmer bare litt for guttene. Undersøkelsene viser at det sjelden ertes, men det er flaut å leke med de "feile" lekene.

Elever sittende med leker (Hovedtekstbilde)Mange jenter og ingen gutter leker med Barbie, mens ingen jenter leker med Dual Master. De synes det er litt morsomt å leke med noe nytt, men de fleste gutter liker å leke med gutteting, og jentene med jenteting.

Fortell til andre

Gjennom arbeidet har elevene lært å skrive og sende e-post. De har også fått kunnskap om undersøkelser - noe som er gøy, men litt flaut å gå rundt til andre klasser for å gjennomføre. Men det var morsomt å bli opplært av 7. klassingene. De har også lært at hypoteser er "forslag som man må tenke godt på!". Og om forskning: "Gøy, men noen ganger kjedelig. Man må ha en oppskrift hengende i klassen så man vet hva man holder på med."

Se hele prosjektet som pdf-fil.

For å laste ned pdf-filer på nysgjerrigper.no trenger du Adobe Acrobat Reader.