Kan man slukke en brann med brus?

Vevelstadåsen skole har også i år utmerket seg i Årets Nysgjerrigper. I er er det brannslukking som har gitt Naturfagprisen til elever i 7A og 7B.

Slukking av brennende serviett på tallerken (Ingressbilde)
Av elever i 7A og 7B ved Vevelstadåsen skole i Akershus. Finalist i Årets Nysgjerrigper 2008 og vinner av Naturfagprisen.


Dette lurer jeg på

Læreren til sjuendeklassingene har vært på ferie i utlandet. Under et måltid på en kafé har en serviett tatt fyr. En av personene rundt bordet prøver å slukke brannen ved å kaste et glass brus på ilden. Da skjer det motsatte: brannen blusser opp og må slukkes med et håndkle. Hva er det i brusen som gir flammene liv?

Hvorfor er det slik?

Læreren prøver å fortelle nøyaktig hvilken type brus det var snakk om og hvordan det hele gikk for seg. Elevene ønsker å gjenskape det som skjedde og finne ut av årsaken.

De setter opp åtte hypoteser, blant annet:
• Sukker i brusen får det til å ta fyr
• Kullsyren i brusen får det til å poffe opp
• Alkohol i brusen får det til å brenne
• Brusen reagerer på stearin som får det til å brenne.

Plan for undersøkelsen

For å løse oppgaven vil elevene bruke skriftlige kilder som bøker og Internett i tillegg til å utføre forsøk. Forsøkene vil de utføre gjennom Forsøk med sukkerbit (Hovedtekstbilde)små kontrollerte branner ute i skolegården. Dette må de klarere med brannvesenet og vil samtidig spørre disse til råds.

De kontrollerte brannforsøkene skal filmes og fotograferes og utføres så likt som mulig med hendelsen på lærerens ferie. Elevene vil også sørge for å skaffe utstyret som trengs for å gjenskape det som skjedde på lærerens ferie.

Hente opplysninger

Elevene går nøye til verks med forsøkene. De noterer det som skjer og bruker utstyr som sukkerholdig og ikke-sukkerholdig brus, telys, servietter, en liten kaffeskål, fyrstikker og sitroner for å gjenskape atmosfæren rundt feriebrannen.

Vinnerne av naturfagprisen i ÅNP 08, elever fra klasse 7a og 7b, Vevelstadåsen skole (Hovedtekstbilde)Kun to hypoteser slår "positivt" ut: Alkoholholdig drikke (men læreren holder fast på at det ikke var alkohol i drikken!). Den andre hypotesen det virker å være hold i, er stearinforsøket.

Dette har jeg funnet ut

Hypotesen om stearin virker mest sannsynlig. Hvis stearin er smeltet vil det oppstå brann fordi stearin blir slynget ut i lufta sammen med damp. Med mye oksygen rundt, tar det fyr. Hvis man hiver væske på et bål betyr det ikke at det vil slukke med en gang. Brannmenn forteller at hvis du hiver 1 liter vann på et bål, slukker det ikke brannen, men koker og blir til damp. Den ene literen vann blir til 1700 liter damp!

Når man skal slukke en brann sørger man for å hive vann eller noe annet på bålet slik at oksygenet fjernes. Da slukker brannen. Fjerner du en av tingene: brennbart materiale, ild eller oksygen, vil brannen Elevforsøk i friluft (Hovedtekstbilde)slukkes. Det beste er derfor å slukke en brann med noe å legge over for å stenge ute oksygen - slik som læreren gjorde med håndkleet.

Fortell til andre

Elevene forteller om prosjektet og resultatene til de andre i klassen, hjemme og i lokalavisa.

Se hele prosjektet som pdf-fil.

For å laste ned pdf-filer på nysgjerrigper.no trenger du Adobe Acrobat Reader.