Hvordan kan harde ting bli myke?
Et pc-tastatur, en gitar og en bit av skolebygningen går med når 2D ved Eiksmarka skole forsker på hvordan harde ting blir myke. Les om vinnerne av 3. pris på småskoletrinnet i barnas forskningskonkurranse.
Av 2D ved Eiksmarka skole i Bærum i Akershus. Vinner av 3. pris på småskoletrinnet i Årets Nysgjerrigper 2007.
Dette lurer jeg på
Skolepostkassa til 2D fylles opp med grønne lapper med ideer om problemstillinger. 61 problemstillinger ligger i postkassa når de skal bestemme seg for hva de har mest lyst til å forske på. De velger å forske på spørsmålet: Hvordan kan harde ting bli myke?
Hvorfor er det slik?
Elevene tror ikke alt som er hardt kan bli mykt. Men de tror at:
- Ting kan bli myke hvis de utsettes for sol og varme.
- Ting kan bli myke hvis de får vann på seg.
Plan for undersøkelsen
Det finnes mye som er hardt som må undersøkes, blant annet akebrett, murstein, en bit av skolen, Playstation 2, telefon, gitar, trompet, trekkspill ... og mange andre ting. Assosiasjonene løper fritt, men de bestemmer seg for et lite utvalg harde ting som de vil teste ut.
Hente opplysninger
Elevene skaffer seg et tastatur fra en ødelagt pc som de heller vann på. De tar også en del av skolen ("Vi skal ikke ødelegge skolen!") og legger i vann. Biten av skolen får de av vaktmesteren. Noen skaffer dem en gammel gitar, og på biblioteket får de en gammel bok. De legger også en gammel klokke i vann.
Underveis tegner de og tar bilder. Biten av skolen ligger i vann i hele tre måneder. Da er biter falt av, den er ekkel og slimete og kjennes ut som gummi når man drar i den.
Klokken er rustet etter noen uker i vann, og boken mister farger og blir stadig mykere. Gitaren er bare blitt litt myk, men den er muggen og slimete etter en tid i vann.
I innspurten av prosjektet tester de også spaghetti og poteter. Bare etter en time i vann er spaghettien myk som plastilin, mens poteten raskt blir oppblåst av vann. Etter fire uker er spaghettien blitt lilla og ekkel.
Dette har jeg funnet ut
Arbeidet fører elevene fram til nye hypoteser og de tror at vannet "sloss med tingene, og at vannet vil ha alle tingene." De henter inn ny kunnskap fra fagfolk og lærer at ting med hull i blir myke av å ligge i vann. Dette kan de selv se i mikroskop. Elevene konkluderer: "Vann går inn i ting og gjør dem myke – men det gjelder ikke stein."
Fortell til andre
Elevene lager en flott rapport fra arbeidet, og blir hedret med 3. pris på småskoletrinnet i Årets Nysgjerrigper 2007.
Se hele prosjektet som pdf-fil.
For å laste ned pdf-filer på nysgjerrigper.no trenger du Adobe Acrobat Reader.
Relaterte artikler
- Hvorfor er folk sure på t-bane, trikk og buss? (06.11.2018)
- Hvorfor slutter reflekser å virke? (29.10.2018)
- Hvorfor smiler vi? (27.09.2018)
- Hvorfor lukter det så rart hjemme hos gamle folk? (13.09.2018)
- Se alle vinnere i Nysgjerrigper-konkurransen 2018 (09.05.2018)
- Se alle vinnerne i Nysgjerrigper-konkurransen 2017 (21.08.2017)
- Hvor går grensen før folk reagerer på stygt språkb ... (26.07.2017)
- Hvorfor flyter noen ting, mens andre ting synker? (03.07.2017)
- Hvorfor blir knekkebrød myke i matboksen? (21.04.2016)
- Kvifor lar kvitveisen seg farge blå, men ikkje rau ... (21.04.2016)
- Hvorfor snakker mange barn i Uvdal annerledes enn ... (20.04.2016)
- Hva kan vi gjøre for at frukt og grønnsaker ikke s ... (20.04.2016)
- Hvorfor kaster vi så mye mat? (20.04.2016)
- Hvorfor er det ingen som plukker blokkebær? (20.04.2016)
- Hvorfor drømmer vi forskjellig, og hvorfor husker ... (18.04.2016)
- Hva spiser vi til middag og har det endret seg de ... (18.04.2016)
- Hvor farlig er egentlig bamsen min? (18.04.2016)
- Leker gutter mest med gutter og jenter mest med je ... (18.04.2016)
- Hvorfor beveger vi armene når vi går? (18.04.2016)
- Hvordan kan vi hjelpe tekstilarbeidere i Asia slik ... (18.04.2016)
- Flere relaterte artikler