Årets Nysgjerrigper i region øst

Denne uken samles den regionale juryen i barnas forskningskonkurranse Årets Nysgjerrigper. Blant bidrag fra elever i Oppland, Hedmark, Buskerud, Oslo, Akershus og Østfold skal juryen bestemme hvem som blir sendt til den nasjonale finalen. Mobilbruk, sukkerspising og brusbobler er blant temaene det er forsket på i år.

15. mai 2006 23:00

Fire regionale juryer samles denne uken for å vurdere og stemme fram sine finalister til den nasjonale finalen i konkurransen. 6. juni offentliggjøres det hvem som har forsket best og får tittelen Årets Nysgjerrigper 2006. Bidragene fra Oppland, Hedmark, Buskerud, Oslo, Akershus og Østfold utgjør region øst, og kjemper om noen få nasjonale finaleplasser. Til sammen velges det 20 bidrag fra alle de fire regionale juryene.

Disse prosjektene fra region øst er blant deltakerne i Årets Nysgjerrigper 2006:

  • 7. klasse ved Grande skole, 2825 Gjøvik, med prosjektet "Hvorfor er melken hvit?"
  • 7. klasse ved Eiksmarka skole, 1359 Eiksmarka, med prosjektet "Hvorfor har man lekser?"
  • 3.–4. klasse ved Engesvea skole, 2614 Lillehammer, med prosjektet "Hvorfor er det så mye sukker i maten?"
  • 6. klasse ved Reinsvoll skole, 2853 Reinsvoll, med prosjektet "Vi undrer oss over..."
  • 5. klasse ved Eiksmarka skole, 1359 Eiksmarka, med prosjektet "Hvorfor får vi røde øyne når vi bader i klorvann?"
  • 7. klasse ved Vevelstadåsen skole, 1405 Langhus, med prosjektene "Hvorfor blir en kopp te fortere kald enn en kopp kakao?", "Hvorfor ruller vi skjevt ned bakken?", "Hvorfor henger brusboblene seg fast til sugerøret?", "Hvorfor blir ikke stripene ødelagt når du klemmer på tuben?" og "Hvorfor blir det forskjellig lyd når vi stryker med fingeren på et glass med varmt vann i forhold til et glass med kaldt vann?"
  • 1. klasse ved Blakstad skole, 1386 Asker, med prosjektet "Hva skal til for at flasken skal gli best i en flaskebane?"
  • 7. klasse ved Koppang skole, 2480 Koppang, med prosjektet "Er det forskjell på hvordan man bruker mobil i byen og på bygda?"
  • 2. klasse ved Vevelstadåsen skole, 1405 Langhus med prosjektet "Hvorfor er flammen blå nederst ved veken?"

Enkle metoder

-Undring og utforskning står i fokus i forskningskonkurransen, der elever i barneskolen går sammen om å lage et prosjektarbeid ved hjelp av enkle vitenskapelige metoder, sier prosjektleder Marianne Løken i Norges forskningsråd, som står bak konkurransen.

Konkurransen arrangeres for 16. gang, og er stadig populær. -Det legges ned mye arbeid i hvert bidrag, og kvaliteten er høy, forteller Løken. Juryene har derfor ingen enkel jobb. Juryene består av forskere, pedagoger og formidlere av forskning.

Prisdryss

Vinnerklassen av konkurransen offentliggjøres under den internasjonale konferansen CST - Communicating Science & Technology i Tromsø 6. juni. Barna som vinner får tre drømmedager i Tromsø og det deles ut flere pengepremier à 5000 og 10 000 kroner til en rekke av finalistene, og alle som deltar får diplom. Det venter også flotte premiere til flere av lærerne. - I Årets Nysgjerrigper er alle vinnere, legger Marianne Løken til.

Følg med på www.nysgjerrigper.no for mer informasjon om konkurransen.

Pressekontakt: Morten Strøyer Andersen, Innlandets vitensenter, tlf. 41 80 98 89 (Vertskap for jury region øst) eller Kate Furøy, Norges forskningsråd, prosjektmedarbeider i Nysgjerrigper, tlf. 22 03 75 55/93 43 94 30, e-post kaf@forskningsradet.no